Teploty, které se dnes ráno v celém Česku pohybovaly kolem minus deseti stupňů Celsia, se během dne pomalu zvyšují. Odpoledne by měly stoupnout k nule. Zemi zasáhne okluzní fronta, která s sebou přinese i sněžení – zprvu slabé a ojedinělé, v sobotu však už intenzivnější. Poté dorazí tlaková výše, takže počasí by mělo být klidné, ale velmi mrazivé. Vítr dnes bude pouze slabý, meteorologové nevydali žádné varování.
Kvůli lavinám jsou uzavřeny krkonošské stezky
V Krkonoších nadále hrozí pád lavin. Horská služba proto zavřela další dvě turistické cesty, na kterých by turistům hrozilo nebezpečí. Zákaz vstupu nově platí pro traverz z Růžovohorského sedla po úbočí Sněžky na Obří hřeben a na cestu Labským dolem ze Špindlerova Mlýna na Labskou boudu. Už od pondělí je kvůli lavinám mimo provoz stezka z Horních Míseček na Dvoračky přes Kotel. Trasy na Dvoračky a Labským dolem jsou uzavřeny, protože vedou lavinovým katastrem se zvýšenou možností sesuvu sněhu, traverz Sněžky je nebezpečný spíše proto, že je na svahu tolik sněhu, že nejsou vidět tyče.
„Také upozorňujeme turisty, že hřebenové cesty nebo jejich části jsou neprošlapané. Jsou tam vysoké návěje a horská služba nedoporučuje především pohyb mimo tyto značené cesty,“ řekl náčelník Horské služby Adolf Klepš.
Sněhová nadílka dělá starosti i vedení měst a obcí na horách, někde totiž za posledních 14 dní napadly až tři metry. Sníh už proto není kam odklízet, a tak komplikuje dopravu i běžný život obyvatel. Třeba v krkonošském Černém dole napadlo podle starosty nejvíc sněhu za posledních 15 let. Údržba se pak prodražuje radnicím i silničářům.

Václav Svoboda o situaci v Krkonoších
Václav Svoboda o situaci v Krkonoších
UvR
Přemysl Šrámek o situaci v Orlických horách
Prudké mrazy škodí vlakům
Chladné počasí nesvědčí vlakům. České dráhy na svém webu upozornily od pátku na řadu poruch, kvůli kterým musely odříct některé spoje. Mimo provoz byla i dvě pendolina, proto někteří cestující na nádraží zjistili, že na jejich spoji Supercity jedou „obyčejné“ vagony s lokomotivou. Náhradu za porouchané vlaky však musely dráhy hledat i na trati z Frýdku-Místku do Valašského Meziříčí – kde navíc dopravu po celý den komplikovala i nehoda na přejezdu – nebo dvě lokálky ze Studénky.
Poruchy se vyskytují i na infrastruktuře, která nepatří drahám, nýbrž státu, ráno tak byl omezen provoz na nejvytíženější pražské příměstské trati z Prahy do Berouna. Příčinou byla porucha výhybky na radotínském nádraží.
Na silnicích je situace lepší, poruchy, které mrazivé počasí působí, nemají na plynulost dopravy takový vliv, a protože v noci nesněžilo, stačí, když se silničáři zaměřují na ojedinělé náledí. Tvoří se zejména tam, kde odtával sníh. Sníh, který přetrvává zejména na horských silnicích, potom často namrzá nebo se v něm vytvářejí zledovatělé koleje. Protože jsou silnice v celé zemi vymrzlé, nabádají silničáři k opatrné jízdě. Mrazy jsou tak intenzivní, že posypová sůl ztrácí účinnost.