Tramvaje opět na „Václaváku“? Magistrát je pro

Praha – Po Václavském náměstí v Praze možná bude možné svézt se tramvají. Náměstek primátora Tomáš Hudeček nechal magistrát zpracovat změnu územního plánu, která by návrat tramvajové dopravy do horní části náměstí více než po 30 letech umožnila. Město by chtělo novou trať použít jako „zálohu“ problematické dráhy z I. P. Pavlova na Karlovo náměstí. O tramvaje na Václavském náměstí ale nejspíše ještě bude boj, městská část Praha 1 je totiž dlouhodobě proti.

Magistrát chce, aby tramvajová trať na Václavském náměstí navázala na stávající dráhu ve Vinohradské a procházela horní částí náměstí ke křížení s Vodičkovou a Jindřišskou. Podle náměstka Hudečka by měla mít trať především záložní roli. „Hlavním cílem je ulevit dopravnímu uzlu I. P. Pavlova a mít za něj adekvátní zálohu. Křižovatka I. P. Pavlova, tedy křížení tramvají s magistrálou, je Achillovou patou pražské tramvajové sítě,“ vysvětlil Tomáš Hudeček.

Nová trať by se měla v územním plánu objevit se čtvrtým balíkem takzvaných celoměstsky významných změn územního plánu, který by měl být dokončen do dvou let.

Návratu tramvají na Václavské náměstí se však brání radnice Prahy 1. Přišla se shodnými argumenty, jaké používají někteří američtí odpůrci tramvajové dopravy – trakční vedení by podle ní hyzdilo pohled na náměstí. „Jsme zásadně proti,“ prohlásila proto mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. „Stanovisko městské části je jasné a kategorické,“ řekl už dříve starosta Oldřich Lomecký. Loni ovšem projevil podobný názor i primátor Bohuslav Svoboda.

Jan Adámek ze Sdružení Nového Města pražského však poukázal, že tramvaj nemusí být nutně napájena trakčním vedením. Sdružení by ale podle Adámka spíše uvítalo tramvajové propojení mezi Vinohradskou třídou a hlavním nádražím, a to Washingtonovou nebo Opletalovou ulicí. S tím ale zase nepočítá hlavní město.

Výstavba tramvajové trati by mohla být součástí velké rekonstrukce Václavského náměstí, která má začít v roce 2014. Už šest let existuje architektonický návrh úprav, který počítá s rozšířením zeleně, omezením dopravy, větším prostorem pro pěší i s obnovením tramvajové tratě.