Hostina u Kalypso, první unikátní tapiserie z bruselské série, zachycuje moment, kdy Telemachos a Mentor po ztroskotání lodi přicházejí do jeskyně bohyně. Sedí u společného stolu a nechají se obveselovat zpěvem a hrou.
Tato tapiserie se zatím jako jediná dostala do restaurátorských dílen. Její oprava trvala tři roky, většina části byla znečištěná a vazba prořídla. Okrajové bordury poškodily myši. Restaurátoři museli některé plochy doslova přešít. Použili 45 odstínů hedvábných a vlněných přízí. „Další kusy, které jsou pokryté několikasetletou špínou, na restaurátorský zásah teprve čekají,“ říká Kateřina Cichrová z Národního památkového ústavu.

Z původních osmi kusů se dochovaly čtyři. Po druhé světové válce se stěhovaly z černínského zámku Krásný Dvůr do Náměšti, odsud putovaly v roce 1989 do jindřichohradeckých sbírek. Památkáři je zavěsili do španělského křídla zámku, které návštěvníkům otevírají jen výjimečně.
Autorem předloh byl renomovaný bruselský kartonář Jan van Orley. Vznikly v polovině 18. století. Soubor tapiserií tkalci tvořili podle kdysi velmi populárního románu, ve kterém autor vštepuje svému žákovi morální zásady a nutnost demokratického způsobu vlády.
V dílnách teď mají restaurátorky další výjimečný gobelín. Pochází z hlubockého zámku. A jmenuje se Předávání odznaku. Od ledna na něm pracují a dostali se sotva do poloviny. „Pochází z poloviny 17. století. Opravujeme takzvanou skeletáží – pod celou tapiserii položíme plátno a skrz to plátno se tapiserie prošívá,“ vysvětluje restaurátorka Dana Rohová.
Správci zámku uvažují o tom, že unikátní tapiserie vystaví. Měly by se objevit v Adamově stavení na třetím nádvoří.
