Parní lokomotivy jsou v muzeu v Lužné i v olomoucké deponii

Lužná/Olomouc – Hned na dvou místech je možné o víkendu obdivovat historická železniční vozidla. Tradiční alternativou je Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka, kam v sobotu přijede od Prahy a Křivoklátu tradiční parní expres se zcela netradiční nákladní lokomotivou. Poprvé se veřejnosti otevírá také tzv. deponie historických vozidel v Olomouci. Jde o největší sbírku historických železničních vozidel na Moravě, většina z nich patří právě luženskému muzeu.

Muzeum v Lužné je tradiční cílovou stanicí Křivoklátského expresu z Prahy, jehož hlavním cílem je ale hrad Křivoklát, kde probíhá slavnost Křivořezání. Parní vlak z Prahy jezdí do Křivoklátu a Lužné každoročně. Historicky poprvé se ale v jeho čele objeví parní lokomotiva ze zahraničí – stroj 556.036 „Štokr“ patří muzeu ve slovenských Vrútkách. S týmž strojem se cestující setkají ještě na podzimním Křivoklátském expresu.

KŘIVOKLÁTSKÝ EXPRES (sobota)

trasa:

  • Praha-Braník – Praha-Vršovice – Praha-Smíchov – Beroun – Křivoklát – Rakovník – Lužná u Rakovníka a zpět

odjezdy:

  • z Prahy: 9:03 (Braník), 9:23 (Vršovice), 9:33 (Smíchov)
  • do Prahy: 15:05 (Lužná), 16:02 (Křivoklát)

cena:

  • zpáteční Praha–Křivoklát: 240 Kč (děti do 15 let 120 Kč)
  • zpáteční Křivoklát–Lužná: 100 Kč (děti 50 Kč)

Komu se nechce na Křivoklát ani do muzea v Lužné, může se vydat do jeho deponie v Olomouci. Široké veřejnosti se staré depo otevírá poprvé, přístupné bude celý víkend. Perlou sbírky je unikátní parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“. Zelená lokomotiva ještě před třemi lety vozila historické vlaky na Moravě i v Čechách, ale nyní už nemá způsobilý kotel a Národní technické muzeum, kterému stroj patří, shání peníze na opravu. Spolu s ní je v muzeu i lokomotiva 534.0432 „Kremák“, která se do čela moravských historických vlaků staví dnes. V muzeu nechybějí ani lokomotivy moderních trakcí.

Kdo nestihne návštěvu olomoucké deponie tento víkend, má letos ještě čtyři možnosti. Otevřeno bude 18. a 19. srpna během Flory, 8. až 9. září, kdy pojede historický vlak s „Kremákem“ do Uherského Hradiště, 22. září v Den železnice a na závěr sezony 6. října.