Soukromý dopravce chce do jižních Čech, kraj ho možná pustí

České Budějovice – Po dvou letech se opět v Českých Budějovicích objevil soukromý motorák. Dvoudílná jednotka společnosti Arriva přijela jako mimořádný rychlík z Prahy, aby se Jihočechům představila jako alternativa k vlakům Českých drah. Vlak potom pokračoval do Českého Krumlova – právě tam by společnost chtěla jezdit a nahradit dráhy, které dnes mají smlouvu s Jihočeským krajem na zajištění regionální dopravy.

Motorová souprava firmy Arriva vlaky bude v příštím roce vozit cestující na regionální lince z Kralup nad Vltavou přes Prahu do Benešova, výhledově ale společnost zajímají také lokálky – nedávno nabídla své služby Ústeckému kraji na trati do Moldavy, nyní zamířila také do jižních Čech.

Vedení kraje nevyloučilo, že se o trati, na které má Arriva zálusk, skutečně bude soutěžit. „V rámci desetileté smlouvy, kterou máme uzavřenou s Českými drahami, může kraj vysoutěžit až 25 procent tratí. To se opravdu děje,“ řekl jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Arriva, která patří Německým drahám, by ráda jezdila na šumavských lokálkách již od roku 2014. „Půjdeme do jednání takového, abychom mohli včas, v klidu a naprosto precizně připravit nějaký dopravní program,“ řekl ředitel společnosti Arriva vlaky Jaroslav Richter.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)

České dráhy budou mít obtížnou pozici. Pro Jihočeský kraj sice pořídily nové vlaky, ty jsou ale elektrické, a bude-li se soutěžit o šumavské lokálky, v tendru je nevyužijí. S parkem dieselových vozidel jsou na tom ČD v jižních Čechách hůře. „Na šumavských tratích jsou nasazovány takzvané humanizované jednotky. Jsou to motorové jednotky, které už mají stahovací okna,“ řekl krajský ředitel drah Jiří Kafka. Jednotka Arrivy naproti tomu disponuje klimatizací, jde o typ vyráběný v 80. a 90. letech pro Německé dráhy jako řada 628. „My jsme na tom provedli určité modernizační práce,“ dodal Jaroslav Richter.

Arriva zatím na české železnici s vlastními vlaky nejezdí – s výjimkou prezentačních jízd – brzy by o sobě ale měla dát vědět. Kromě pražské příměstské linky Kralupy–Benešov usiluje také o smlouvu na rychlíky Ostrava–Olomouc. Do soutěže ministerstva dopravy se ale kromě ní přihlásil také Regiojet.