Liberecký dopravní podnik podlehl opozici, tramvajové muzeum nebude

Liberec – Bohatá historie městské hromadné dopravy v Liberci zůstane nadále zavřena v archivech a ve vozovně. Vedení dopravního podniku se rozhodlo, že nedá peníze na stavbu Centra historie kolejových vozidel, které mělo vzniknout na výstavišti. Projekt dlouhodobě kritizovala městská opozice, poukazovala na nákladnost projektu, která obzvlášť vynikala ve chvíli, kdy bylo město i jeho dopravní podnik výrazně zadluženo.

Předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Roman Šotola (ČSSD) uvedl, že není možné stavět muzeum v době, kdy se výrazně zdražuje jízdné. „Ve chvíli, kdy zdražujeme jízdné, je nálada mezi Liberečany taková, že by nám to těžko odpouštěli. To je prostě realita,“ uvedl Šotola.

Městská opozice kritizovala úmysl stavět tramvajové muzeum dlouhodobě, k zastavení přípravy stavby vyzval město také audit, který proběhl v dopravním podniku na jaře. Z toho, že se město rozhodlo poslechnout výzvu auditorů až teď, jsou kritici projektu rozčarovaní. Poukazují, že příprava projektu už stála 1,7 milionu korun. „To, že k takovému rozhodnutí představenstvo dospělo až po tak dlouhé době, je takové hořké vítězství,“ řekl kritik projektu a člen dozorčí rady DPMLJ Josef Šedlbauer (ZpL).

Liberecké tramvajové muzeum
Zdroj: ČT24/ČTK

Muzeum na libereckém výstavišti mělo vzniknout během příštích dvou let na místě dvou zchátralých pavilonů. Stavba měla vyjít na 75 milionů korun, dopravní podnik ale měl možnost požádat o evropskou dotaci, takže by sám zaplatil deset milionů, zbytek měl jít z operačního fondu. Kritici projektu navrhovali, aby z výstaviště raději vznikla obytná zóna.

Alespoň část exponátů, které měly tvořit tramvajové muzeum, se přes jeho zrušení nakonec může dostat před zraky veřejnosti. Získat by je chtěli provozovatelé IQ parku, který je v centru Babylon v sousedství tramvajové vozovny. „Mohla by vzniknout stálá expozice v rámci IQ parku. Budeme s nimi o tom jednat,“ uvedl Roman Šotola.

Tramvaje v Liberci jezdí od roku 1897, provoz je z těch, které dosud existují, čtvrtý nejstarší po Brně, Praze a Ostravě. Mezi elektrickými provozy je dokonce druhý nejstarší. Dopravní podnik vlastní zhruba desítku historických vozidel včetně tří provozních.