Staré nádraží ve Veselí nad Lužnicí se loučí, velká rekonstrukce začíná

Veselí nad Lužnicí (Táborsko) – Správa železniční dopravní cesty zahájila rekonstrukci železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Horusicemi. Pětikilometrový úsek částečně přeloží, zdvoukolejní a zrychlí. Součástí rekonstrukce je také rozsáhlá přestavba veselského nádraží, které přijde o současnou historickou podobu se sypanými nástupišti, vlaky budou místo nich zastupovat u dvou ostrovních nástupišť.

Modernizace trati z Veselí nad Lužnicí do Horusic, kterou dnes zahájila železniční správa, potrvá do ledna 2016. Velkou část současné jednokolejky nahradí dvoukolejná přeložka, která vznikne mezi nádražím a zastávkou ve Veselí nad Lužnicí. „Povede přes záplavové území řek Lužnice a Nežárky, proto bude v tomto úseku trať uložena na 3 až 5 metrů vysokém náspu s novým přemostěním obou řek, včetně slepého ramene. Na přeložce vznikne několik nových inundačních mostů pro zajištění odtokových poměrů v území,“ popsal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Zaniknou přejezdy, se silnicemi se bude trať křížit mimoúrovňově, násep původní trati potom město využije jako cyklostezku. Zbytek trati z veselské zastávky do Horusic povede v současné trase, výhledově proto musí cestující očekávat výluky.

Nádraží ve Veselí patří k posledním významným železničním uzlům, kde na cestující dýchne atmosféra dávných desetiletí – pohled od nádražní budovy necloní krytá nástupiště a k vlaku se přichází přes koleje. To se ale během dalších dvou a půl roku změní, ve Veselí vzniknou dvě ostrovní nástupiště a jedno další před nádražní budovou a cestující budou k vlaku chodit podchodem. „Zastávka Veselí nad Lužnicí se také změní k nepoznání. Po zrušení dnešního úrovňového přejezdu zde budou vybudována nová vnější nástupiště. Přístup na ně zajistí nový podchod se schodišti a rampami,“ doplnil mluvčí Illiaš.

Po rekonstruované trati budou vlaky jezdit až 160kilometrovou rychlostí, kromě nových kolejí nebo trakčnímu vedení to bude možné také díky novému zabezpečovacímu zařízení. Veselí nad Lužnicí se také nevyhne stavbě protihlukových stěn. Za to vše zaplatí železniční správa 1,28 miliardy korun.

Úsek Veselí nad Lužnicí–Horusice modernizuje SŽDC současně se dvěma dalšími úseky čtvrtého tranzitního železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Stavba již probíhá mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora a také mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi.

2 minuty
Reportáž Kristiny Vrkočové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Sprejeři napáchali už druhý rok po sobě škody za sto milionů

Posprejované zdi, zastávky nebo celé vlaky – policisté řeší ročně skoro pět tisíc takových případů. Škody, které sprejeři loni napáchali, se už druhý rok po sobě přiblížily hranici sto milionů korun. Když ale policisté vandaly dopadnou, můžou za malování po zdech strávit ve vězení i rok.
před 9 hhodinami

Sanace území v okolí Hustopečí potrvá podle Hladíka měsíce

Sanace území v okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku kvůli šíření toxického benzenu potrvá měsíce. Na jejím přesném postupu se však odborníci dosud plně neshodli, protože jde o bezprecedentní událost. V Otázkách Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KUD-ČSL). Podle něj bude pro obnovení dopravy zapotřebí přesunout část železniční tratě v okolí.
před 14 hhodinami

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
před 19 hhodinami

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 22 hhodinami

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 23 hhodinami

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
29. 3. 2025

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
29. 3. 2025
Načítání...