Koncert Iron Maiden mu zmařila nehoda ve Studénce. Dočkal se až letos

Ostrava – Na dnešní den připadá páté výročí tragické nehody vlaku Eurocity, který u Studénky na Novojičínsku narazil 8. srpna 2008 do zříceného silničního mostu. A i když viníci jednoho z největších železničních neštěstí v historii Česka nejsou dodnes odsouzeni, k malému zadostiučinění přece jen došlo. Zraněný cestující Tomáš Kamrád, který jel před pěti lety osudným vlakem do Prahy na koncert kapely Iron Maiden, se svého hudebního idolu dočkal letos v červenci.

Ve Studénce už stojí nový most, pod kterým vlaky projíždějí každou čtvrthodinu. A osm obětí připomíná pomník. Scenérii nehody však mají lidé, co u ní byli, stále před očima.

Těsně před neštěstím pracovali na mostě stavebníci – právě nasouvali novou mostovku. O půl jedenácté dopoledne strojvůdce vlaku zahlédl, že se konstrukce před ním kývá a padá. Zatáhl tedy za rychlobrzdu a vlak tím zpomalil na 90 kilometrů v hodině. Náraz byl ale nevyhnutelný.

FAKTA O TRAGICKÉ NEHODĚ VE STUDÉNCE

K nehodě došlo 8. srpna 2008 kolem 10:30. Na koleje se zřítila mostní konstrukce, do které vzápětí narazil rychlík EC Comenius Českých drah jedoucí na trase z Krakova do Prahy.

Trosky opravovaného silničního mostu značně poškodily zejména první čtyři vagóny vlakové soupravy. Podle Drážní inspekce jel vlak v době neštěstí rychlostí 133 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí začal brzdit 452 metrů před místem nehody, soupravu se mu podařilo zbrzdit na 90 kilometrů za hodinu. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 90 lidí, z toho deset těžce. Mezi zraněnými byl i strojvedoucí, který však utrpěl jen lehčí zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Policisté vyčíslili celkové škody na téměř 170 milionů korun, z čehož 120 milionů připadlo na zničený vlak ČD. Silniční most přes železniční trať opravoval Moravskoslezský kraj, který je jeho vlastníkem. Dodavatelem stavby byla společnost Dopravní stavby Ostrava.

Dosud není jasné, kdo je za nehodu odpovědný. Již týden po nehodě policie obvinila z obecného ohrožení dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny konstrukce mostu nad tratí při jeho opravě. Obvinění podle policie věděli o poruše statiky mostu a neučinili dostatečná bezpečnostní opatření. Oba to odmítli.

Počet obžalovaných se později rozšířil na deset, jedná se převážně o pracovníky stavebních firem. Přerušený soud bude pokračovat 16. září. Na rozhodnutí soudu závisí i jednání o odškodnění obětí nehody. Zastupuje je zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, která vlakem sama jela a zraněným pomáhala.

„Odškodnění za zranění jsme dostali jen od drah. Bylo nám řečeno, že do skončení soudu nemáme nárok,“ sdělila předsedkyně sdružení Comenius 2008 Studénka.

Pro Tomáše Kamráda je prý otázka odškodnění už uzavřenou věcí. Nehoda rychlíku Comenius ale už navždy zůstane součástí jeho života. Datum 8. 8. 2008 si dokonce nechal vytetovat na předloktí. „Já to beru jako datum svého druhého narození, protože ono chybělo málo a mohl jsem tam zůstat,“ říká.