ŘSD chystá modernizaci dalších částí D1, vypíše tendry za dvě miliardy

Praha – Příští léto se pravděpodobně bude na dálnici D1 pracovat – a tím pádem zpomalovat na 80 km/h a možná i čekat v kolonách – na sedmi místech mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Ředitelství silnic a dálnic vydalo předběžné oznámení o zakázce na modernizaci tří nových úseků: Hvězdonice–Ostředek ve středních Čechách, Měřín – Velké Meziříčí na Vysočině a Ostrovačice–Kývalka na jižní Moravě. Celková hodnota tří připravovaných tendrů se blíží dvěma miliardám korun. Hotové by měly být v létě.

Na každém úseku, kde proběhne tzv. modernizace, se dálnice D1 zásadně promění. Zdaleka nejde jenom o opravu vozovky, ale také o dílčí rozšíření dálnice a výměnu nadjezdů, které by mohly bránit zvažovanému budoucímu přidání dalších jízdních pruhů. Letos na jaře a v létě začaly přípravné práce – provizorní rozšíření poloviny dálnice, aby bylo možné vměstnat do ní čtyři pruhy, a úpravy inženýrských sítí ve středovém pásu – na čtyřech úsecích, kde v příštím roce proběhne vlastní oprava. Příprava naopak začne na dalších třech místech. „V roce 2014 bychom měli zahájit také modernizaci dalších tří úseků, a to někdy v letních měsících podle toho, jak dopadne výběrové řízení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Nejdražší z úseků, kde by v příštím roce měly začít práce, bude podle předpokladu ŘSD část dálnice mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Na sedmi kilometrech je množství mostů a dvě parkoviště, oprava by měla přijít na 980 milionů korun. Za modernizaci úseku Ostrovačice–Kývalka dlouhého 3,5 kilometru jsou silničáři ochotni dát 478 milionů korun, oprava pěti kilometrů od Hvězdonic k Ostředku potom má vyjít na 505 milionů. ŘSD doufá, že nakonec ušetří, stavební firmy by mohly ve výběrovém řízení nabídnout nižší částky. Bylo tomu tak v dosavadních tendrech, například úsek Šternov–Psáře, kde se začalo pracovat letos a který má podobný charakter jako část dálnice u Velkého Meziříčí, se podařilo vysoutěžit za zhruba půl miliardy korun místo odhadovaných 900 milionů. Podobných slev proti předpokládané ceně se podařilo dosáhnout i na zbylých stavbách dálnice. Podle ŘSD je to způsobeno snížením rozpočtu na dopravní stavby – z toho plyne větší poptávka po zakázkách. Samy stavební firmy si nicméně na nízké ceny dosahované v tendrech stěžují a vzájemně se obviňují z nabízení podnákladových cen.

Kvůli podobným přetahováním se ale stavby často zdrží. Odvolání proti výběrovému řízení zdrželo i jednu část modernizace D1, pracovat se již mělo mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, zahájení prací však zhatilo odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Odvolání proti výsledkům jsou přitom takřka koloritem dopravních staveb, letos se kvůli nim zdržela například také stavba jihočeské dálnice D3 nebo stavba středomoravské části D1 u Přerova.

Právě taková obvinění a případná odvolání proti výsledkům nových soutěží by ovšem paradoxně mohla pomoci řidičům na D1. Hrozí, že v létě a na podzim budou muset zpomalit a možná i vystát frontu na 50 ze 160 kilometrů dálnice Mirošovice–Kývalka. Při cestě z Prahy do Brna to může být ještě horší, protože ŘSD chystá také opravu – a související uzavírku – hned za Prahou na šestipruhovém úseku.

Letos skončily práce na modernizaci D1 20. prosince. Tři ze čtyř úseků mají za sebou kompletní přípravu na modernizaci vozovky a stavbu mostů, která by měla proběhnout v příštím roce. Na jednom úseku se úpravy zdržely kvůli sporům stavební firmy s ŘSD a ministerstvem dopravy o proplacení víceprací. Tam budou mít dělníci v příštím roce o to více práce. Kopat by se na dálnici znovu mělo začít v březnu, podle mluvčí silničářů ale záleží především na počasí.