Po změně dodavatele zůstala seniorka bez elektřiny

Brno – O tom, že změna dodavatele energií může skončit i úplným odstřižením od proudu, se přesvědčila třiaosmdesátiletá seniorka z Brna. Jaroslava Komárková sice podepsala smlouvu u nového dodavatele, ten ale přechod nevyřídil. Původní dodavatel tak byt před dvěma týdny odpojil od elektřiny.

Život paní Komárkové měl svůj pravidelný řád a pravidla. Snídaně s hrnkem čaje, oblíbené seriály a ohřívání oběda v mikrovlnné troubě. Teď je kvůli chybě poskytovatele energií už dva týdny bez elektřiny. „Mikrovlnka nejde, pevná linka nejde, v ledničce se mi všechno zkazilo, protože jsem na to zapomněla. Sama jsem nikdy netušila, kolik toho je na elektřinu,“ povzdechla si seniorka.

Paní Komárkové na konci dubna vypršela smlouva se stávajícím poskytovatelem elektřiny. „Ozval se nám proto s tím, že odpojí elektroměr. Rychle jsme tedy uzavřeli novou smlouvu s RWE, kde nám slíbili, že všechno zařídí. Jenže v polovině května firma elektroměr odstranila,“ popsal syn paní Komárkové Jaroslav.

Jaroslav Komárek o tom, proč je jeho matka bez elektřiny (zdroj: ČT24)

Z minuty na minutu se tak seniorka ocitla bez elektřiny. „Luštila jsem křížovky, byla dlouho venku se psem a chodila brzy spát. A byla jsem naštvaná, že nic neudělali,“ popsala paní Komárková. A nic se nedělo, ani když si její syn stěžoval na zákaznické lince.

Až po týdnu přišel technik, který Komárkovým řekl, že elektroměr nepůjde připojit. V bytě jsou totiž starší hliníkové vodiče. „Před odstraněním elektroměru to s aluminiovými vodiči šlo a teď nám tvrdí, že to není možné,“ zlobil se Jaroslav Komárek.

RWE, které při podpisu smlouvy Komárkovým slíbilo, že vše vyřeší, se teď zbavuje odpovědnosti. „Požádali jsme distributora E.ON o pozastavení demontáže měřidla. Této žádosti nebylo ze strany distributora vyhověno, další otázky jsou proto věcí E.ON. Vzhledem k tomu, že paní Komárkové není možné dodávat elektřinu, musíme smlouvu ukončit,“ reagoval na dotazy ČT mluvčí jihomoravské RWE Lukáš Kresač.

Pro Komárkovi je to další nepříjemné překvapení. V boji o připojení bytu tak zůstali sami. Seniorka se mezitím i se svým psem přestěhovala z neobyvatelného bytu k synovi. Jak dlouho bude muset zůstat v dětském pokoji svých vnoučat, zatím neví. Nejprve bude nutné vyměnit rozvody a pak hledat nového dodavatele. To může trvat i několik týdnů.

Na změně dodavatele většina lidí prodělá

Že podobný případ není ojedinělý, potvrzuje i Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Na to se s problémy se změnou dodavatele energií obrací desítky lidí. „Nový dodavatel by měl mít povinnost všechno zařídit. Pokud to neudělá, tak může klient vymáhat náhradu škody. To je ale nutné udělat soudně, což stojí čas i peníze,“ popsala Gerta Mazalová z SOS.

Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů

„Já chápu, že je to lákavé, když jim někdo nabídne, že ušetří tisícovku ročně. Často ale prodělají na smluvních pokutách nebo kvůli klamavým informacích, které jim prodejci dávají.“

Sdružení se nápravy snaží domoct i prostřednictvím mimosoudních sporů. „Někdy jsme úspěšní, protože dodavatelé ví, že se nechovali správně a bojí se – především medializace. Z pokut strach nemají, protože jsou často nevymahatelné,“ vysvětlovala Mazalová s tím, že pořád platí, že spotřebitel je ve sporu tou slabší stranou.

Na změně dodavatele podle výzkumu agentury IBRS v roce 2011 prodělalo 79 procent zákazníků, v roce 2012 to bylo 61 procent.

Stále častěji sdružení řeší také případy, kdy firmy využívají pro získání nových zákazníků podvodné praktiky. „Jeden z klasických fíglů je takový, kdy prodejce tvrdí, že jde jen zkontrolovat, jestli je všechno v pořádku. Občas dokonce říkají, že se jdou podívat, jestli mají všechny slevy, na které mají po šedesáti letech nárok. To je ale nesmysl, žádná taková sleva není,“ řekla Mazalová. Důvěřivého klienta pak nechají podepsat papír. Že je to ve skutečnosti smlouva, řada z nich zjistí až později.