Letadla se vznesla nad Pardubice. Aviatická pouť letos ale byla bez diváků

Záznam přenosu z pardubické Aviatické pouti (zdroj: ČT24)

Pardubice si připomněly začátky české aviatiky, tamního rodáka Jana Kašpara a všechny jeho následovníky. Aviatická pouť se letos po roční pauze konala, ale v omezené podobě. Diváci se na leteckou přehlídku kvůli epidemii covidu-19 nedostali, zaznamenaly ji proto kamery České televize.

Dvoudenní letecká přehlídka do Pardubic pravidelně láká desítky tisíc lidí. Letos se ale Aviatická pouť konala bez diváků, zaznamenaly ji pouze televizní kamery. Přímý přenos mohli lidé sledovat i v centru města.

„Opatření nám nedovolila vloni, a nedovolila nám ani letos uspořádat tu naši tradiční aviatickou pouť. Tak jsme si tu letošní připravili alespoň prostřednictvím televizních obrazovek,“ přiblížila Marie Schillerová ze Sdružení Aviatické pouti.

Události: Na letecké přehlídce v Pardubicích letos chyběli diváci (zdroj: ČT24)

Devadesátiminutový program odstartoval průlet bojových letounů Gripen. Vystřídala je akrobacie originálních britských cvičných letounů Tiger Moth. Do vzduchu se vznesly i přes deštivé počasí. „Pilot může zmoknout, ale tady ty aeroplány tím, že jsou dřevěné a hadrové, tak jim déšť moc neprospívá. Musíme je pořádně vyfoukat,“ přiblížil pilot Richard Santus.

Do Pardubic se dostala i replika Blériotu inženýra Jana Kašpara. Před 110 lety se s ním vydal na legendární přelet z Pardubic do Prahy –⁠ Velké Chuchle. A přiletěly i další repliky historických strojů, a to z muzea v Mladé Boleslavi. Aviatická pouť uvítala také dokonalou repliku letounu Spitfire z Británie, ve kterém bojoval nad Evropou československý pilot Otto Smyk, letecké eso. Konce války se ale nedočkal, zahynul ve 22 letech nad Nizozemskem.

Historii vystřídala současná technika

Vzdušný prostor nad městem ale zaplnily i moderní stroje. Vznesly se do něj helikoptéry z LOM Praha, kde trénují piloty pro českou armádu i pro další země světa. Představily se také Gripeny nebo DeHaviland Tigermothy.

Televizní kamery zachytily i leteckou akrobacii, akrobatická čtyřka Flying Bulls však letěla jen ve dvou letadlech místo čtyř, došlo totiž ke srážce a stroje jsou poškozeny.

První Aviatická pouť se konala v roce 1991. Žádný z ročníků zatím nevynechal Jiří Šubrt. „Už jsou zase další generace letadel, pilotů, a tak dále. Důležité ale je, že zůstala první myšlenka, jak jsou naši lidé schopní, šikovní,“ popsal pamětník.

Příští aviatická pouť bude jubilejní, v pořadí už třicátá. Pořadatelé doufají, že i za hojné účasti diváků přímo na letišti.