Jen namátkou: v přímém přenosu se tu hledá nová americká topmodelka - skupinku mladinkých holek ubytují v jednom domě, dávají jim úkoly, vyhrát může jenom jedna, takže se navzájem nenávidí, i když předstírají přátelství atd. Anebo nelíbí se vám šatník vaší kamarádky, maminky, tchýně? Stačí zavolat produkci pořadu „What not to wear“, tedy co byste nikdy neměli vzít na sebe, a tento tým vás během několika minut absolutně zesměšní před celým národem. Nejprve vás sleduje skrytou kamerou, jak příšerně se oblékáte, pak společně zhodnotíte váš šatník, aby se moderátoři se zhnusenými tvářemi probírali vašimi kousky oblečení a pak se vás snaží naučit nosit hezké věci podle jejich stylu. Pravda, dostanete k tomu kreditku napěchovanou dolary a většinou to zúčastněným jenom prospěje, ale stejně… Představa, že všechno z vašeho soukromí má diváka, je děsivá.
Úplným vrcholem narušení soukromí je pak reality show, ve které se pátrá po nevěře. Pokud podezříváte partnera, že je nevěrný, najmete si televizního detektiva, který tu špinavou práci, jako je sledování a odhalování nevěry, udělá za vás. V hlavní roli je tu opět skrytá kamera a samozřejmě nejzajímavější na celé show je okamžik konfrontace. Podvedená oběť si přichází všechno vyříkat v okamžiku, kdy je viník přistižen při činu. Lítají facky, nadávky a člověk se tu ukazuje v té nejponíženější podobě.
Jiný příklad televizní kultury, na první pohled pozitivní, ale zvláštní: rozhodnete se, že se podíváte na film. Vyberete si film Training day z policejního prostředí, Denzel Washington v hlavní roli, honičky za drogovými králi atd., takže je jasné, že takový děj budou provázet vulgární výrazy. Sledovat takový film v americké televizi ovšem znamená mít všechna taková místa vymazána - v Česku bychom řekli vypípnuta. Tady se nepípá, jenom mlčí. Nejsem zastáncem vulgárních výrazů, ale je to víc než humorné sledovat film a v každé druhé větě si domýšlet, co asi zrovna hlavní postavy říkají. Protože ticho vás k tomu automaticky vybízí.
Další kapitolou by mohly být reklamy anebo zpravodajství. Zdají se vám česká média v poslední době bulvárnější a bulvárnější? Pak jsou jim možná příkladem právě ta americká. V předvolební kampani nenechají televizní novináři na obou kandidátech nit suchou. CNN už třeba ukázala, jak během kampaně Barack Obama zešedivěl, anebo jak se na dovolené nachladil, a tak během svých projevů neomaleně kýchá a nos si utírá do rukávů.
I to je tady součástí zpravodajství a televizního vysílání. Jako všechno ostatní, co bezpečně prodá vysílací čas. Ale o to přece televizi jde, přilákat co nejvíce diváků, kteří buď tyto příběhy hltají, anebo se nad nimi alespoň nevěřícně pozastavují. Amerika je plná paradoxů, to ví každý. A televize je jich plná dvojnásob.
