Dvakrát přeškrtnuté rovnítko, křížek, nebo prostě symbol „#“. Před deseti lety, ještě předtím, než se objevily telefony s Androidem nebo iPhony, přišel jeden z uživatelů sociální sítě Twitter s nápadem, jak jednoduše a přehledně označit skupiny tweetů. Hashtag si od té doby našel cestu i na další sociální sítě. A některé jejich množství v jednom příspěvku už dokonce omezují.
Ikonický symbol Twitteru slaví, hashtagy používáme už 10 let
Chris Messina, který s nápadem před deseti lety přišel, prozradil, že myšlenka se spojovala s tím, co už dnes považujeme za historii: IRC a T-9. IRC byl webový standard, který umožňoval zasílání zpráv prostřednictvím skupinových chatovacích místností. Součástí tohoto systému byla už v roce 2007 právě značka #, která seskupovala podobné zprávy. Částečně hrála roli také T-9, ranná forma textové predikce, která pomáhala uživatelům psát zprávy na mobilních telefonech.
Hashtag se sám ale málem stal zapomenutou částí internetové historie. Ještě než Messina první tweet s hashtagem zveřejnil, zašel na jednu z poboček společnosti Twitter a oslovil se svým nápadem jednoho z jeho spoluzakladatelů.
„Na Twitteru je klíčová stručnost, navrhl používat znak, běžně se vyskytující na klávesnicích v telefonech, který by umožnil sdružovat podobné tweety,“ uvádí Biz Stone, kterému Messina tehdy nápad přednesl. V té době byl ale Stone víc zaměstnán častými pády a technickými problémy, které Twitter sužovaly.
Startovaly pomalu, dnes jsou hashtagů miliony denně
„Byl to skvělý nápad, ale tenkrát jsem se vážně potřeboval vrátit k práci. Otočil jsem se zpátky k monitoru, abych vyřešil technické problémy a kvapně jsem konverzaci ukončil s tím, že se na to samozřejmě podíváme,“ uvádí Stone.
Messina se ale nenechal odbýt, a svůj nápad představil Twitteru 23. srpna 2007 přímo v jednom ze svých příspěvků, ačkoli samotná služba začala hashtag používat až výrazně později. Paradoxně se právě znak, který se Twitter zdráhal použít, stal jedním z jeho ikonických symbolů.
Dnes používají uživatelé této sociální sítě více než 125 milionů hashtagů denně. „Pokud se zkombinuje síla a vliv Twitteru a používání hashtagů, lidé po celém světě mohou sledovat, co se kde děje, a mohou se tak připojit k celosvětovým konverzacím. Když se něco stane ve světě, děje se to i na Twitteru,“ uvedl Stone.