„Tohle je teprve začátek. Apple znovu vynalezl telefon.“ V době tlačítkových telefonů s plnohodnotnými QWERTY klávesnicemi, těžkopádných smartphonů a „véček“ přišel 9. ledna 2007 v kalifornském San Franciscu na pódium Steve Jobs a představil první generaci iPhonu.
Miliardy lidí jezdí prstem po displeji. Revoluci před 10 lety odstartoval první iPhone
V prezentaci si utahoval z telefonů, které se ovládaly stylusem. Vlastní technologickou novinku přitom představoval s prototypem, který tak tak fungoval. iPhone byl teprve ve vývoji, existoval jen ve 100 kusech a vykazoval řadu nedostatků. Vzhledově nebyl dokonalý. Z výroby byly telefony poškrábané, měl velké mezery mezi rámečkem displeje a samotnou obrazovkou. Software byl plný chyb, náhodně se přerušovaly hovory, přístroj zamrzal a občas se sám vypnul.
„Nechť je iPhone!“
- Telefon neměl problémy jen se zamrzáním. Kvůli ztrácení signálu byl prototyp, který Jobs prezentoval, naprogramován tak, aby neustále ukazoval pět čárek signálu - tedy maximální stav připojení.
- Kvůli malé paměti, která čítala jen 128MB, se telefon často restartoval, aby pamět uvolnil. Proto bylo na pódiu připraveno několik kusů, aby mohl Jobs případně sáhnout po jiném telefonu a v prezentaci pokračovat.
„iPhone sice uměl přehrát část skladby nebo video, ale nedokázal přehrát celý klip. Pokud jste nejdřív poslali mail a až pak surfovali po webu, fungoval. Naopak to ale nefungovalo. Po dlouhých pokusech našel vývojářský tým řešení, inženýři ho nazvali 'zlatou stezkou'. Byla to řada úkonů v určitém pořadí, díky kterým to vypadalo, že telefon perfektně funguje,“ uvádí Fred Vogelstein, který se na projektu podílel jako inženýr a své zkušenosti z vývoje pak zpracoval pro deník The New York Times.
Apple přišel s ovládáním, které zvládalo i několik dotyků najednou, třeba zoomování roztažením prstů. Na telefonu bylo jen několik hardwarových tlačítek. Na dnešní poměry maličký přístroj měl 3,5palcovou obrazovku, 2.0megapixelový fotoaparát a pamět o velikosti 4, 8 nebo 16 gigabytů. Neuměl pořizovat video a nepodporoval ani MMS zprávy, nešlo listovat mezi plochami. Dokonce ani neuměl pracovat s aplikacemi tak, jak je známe dnes.
Jobs byl známý jako vizionář, který měl vždy v záloze další nápad. V lednu 2007 byl iPhone ale jediný nadějný produkt, na kterém se v Cupertinu pracovalo. Riskantní spojení mobilního telefonu s fotoaparátem, multimediálním přehrávačem a zařízením pro mobilní komunikaci po internetu. Jobs tak sázel vše na jedinou kartu.
„Tohle je den, na který jsem se těšil dva a půl roku.“
Na prezentaci ukázal všechny klíčové funkce nového telefonu najednou na jednom zařízení. Přehrál hudbu, přijal jeden hovor, přijal další hovor, vyhledal a odeslal emailem fotku druhému volajícímu a poté se vrátil k prvnímu hovoru. Našel něco na internetu, dokončil hovor a vrátil se zpět k hudbě. Na závěr našel v prohlížeči na Google Maps pobočku Starbucks a přímo z pódia do ní zavolal a objednal 4000 káv latté.
„Na prezentaci jsme si přinesli lahev skotské. Seděli jsme v nějaké páté řadě - inženýři, manažeři - a po každé části prezentce jsme si dali panáka. Po každé úspěšné části se napil ten, kdo za ni byl zodpovědný. Když došlo na finále, byla lahev prázdná. Byla to nejlepší prezentace, jakou jsme kdy viděli,“ vzpomíná jeden z inženýrů, Andy Grignon.
Prodej začal 29. června 2007. Podle zprávy Applu se během prvních 30 hodin po zahájení prodalo 270 000 iPhonů. Během pěti dní byl prodaný milion. iPhone odstartoval boom smartphonů a dnes používají chytré telefony zhruba dvě miliardy lidí.
O několik let později…
O rok a půl později byl na Celosvětové vývojářské konferenci představen iPhone 3G. Začal se prodávat i v bílé barvě, spolu s prodejem telefonu byl spuštěn také obchod s aplikacemi App store. Současně šlo o první telefon, který se oficiálně prodával také v České republice. Apple během několika let uvedl ještě další tři modely.
Jobs se svým týmem vyvinul také řadu tabletů iPad a další generace hudebních přehrávačů a notebooků. V srpnu 2011 ho na postu šéfa společnosti nahradil Tim Cook. Představení iPhonu 4S ještě sledoval Steve Jobs osobně. Den poté, 5. října 2011, podlehl vzácné formě rakoviny slinivky.
„Apple se nezmění.“
Když nastoupil do funkce, slíbil Tim Cook svým zaměstnancům, že se společnost nezmění. „Sdílím a oslavuji jedinečné principy a hodnoty Apple. Steve vybudoval společnost a kulturu, která není jinde na světě, a my tomu zůstaneme věrni – je to v naši DNA. Budeme pokračovat ve vytváření nejlepší produktů na světě, které potěší naše zákazníky a na které budou hrdí naši zaměstnanci,“ uvedl.
Apple se ale změnil. Steve Jobs v roce 2010 prohlásil, že nikdo nebude kupovat obří telefony se čtyř a více palcovými displeji. Vizionář se krutě zmýlil. O rok později měly „obří“ přístroje už více než 24 % amerického trhu se smartphony. A postupně se prodraly i na Cookovy výrobní linky.
Společnost se pod Cookovým vedením stala v roce 2012 dokonce nejhodnotnější firmou na světě. Tržní kapitalizace se vyšplhala na 623,14 miliardy dolarů a překonala tak rekord konkurenční společnosti Microsoft.
Zlom ale nastal v roce 2016. Prodej iPhonů se poprvé snížil a Applu po 13 letech klesly tržby. Apple za čtvrtletí prodal 51,2 milionu iPhonů, o deset milionů méně než ve stejném čtvrtletí o rok dříve. Společnost navíc předpověděla další propad tržeb. Během roku pak Apple prohrál spor s konkurenčním Samsungem.
Pro nejhodnotnější veřejně obchodovanou společnost světa byl rok 2016 nezvykle špatný a nesplnila roční cíle tržeb a zisku. I proto se odměna šéfa společnosti Tima Cooka a dalších nejvyšších manažerů firmy za loňský rok podstatně snížila. Apple uvedl, že jeho tržby za poslední rok dosáhly 215,6 miliardy USD, což bylo 3,7 procenta pod cílovou úrovní.
Prodej telefonů iPhone klesl během roku 2016 třetím kvartálem za sebou, poté co v prvním pololetí firma vykázala první pokles prodeje od uvedení těchto produktů na trh v roce 2007.
Oproti tomu vzrostly zisky právě Samsungu. Firmě pomohlo spuštění prodeje nového modelu chytrého telefonu Galaxy. Podle analytiků přispěly dřívější prodeje, cenová politika, ale také absence nových produktů od konkurentů.
Z exkluzivity tuctovkou
Apple během posledních několika let představil řadu nových modelů, ale takový „wow efekt“, který měly první modely, se u zákazníků už nedostavil. Možná je to tím, že ve firmě chybí Jobsovo vizionářství. Nové telefony byly často jen upgradovanými verzemi starších modelů. Možná je to rozmachem konkurence - chytré telefony s konkurenčním operačním systémem Android už dnes zabírají 86 % trhu.
Možná je to diktátem ze strany Applu. Změny, kterými se chlubí nejnovější modely, krom nadšení na jedné straně vyvolaly také rozčarování na straně druhé. Neustálé změny koncovky nabíjecího kabelu, představení modelu bez výstupu pro klasická sluchátka. Nebo patent, který by mohl iPhonům zakázat fotografování na koncertech nebo dalších akcích.
Jobs během své kariéry prohlásil, že „je těžké navrhovat produkty pro cílové skupiny. Často lidé neví, co vlastně chtějí, dokud to neuvidí.“ iPhone si zatím pozornost zákazníků vždy získat dokázal. A zůstává otázkou, kolik let mu to ještě vydrží.