Národní galerie Praha plánuje na rok 2023 Konec černobílé doby. Vystaví také Květinovou unii, Mánesa či Brandla Prezentace českého umění je leitmotivem výstavní sezony 2023 v Národní galerii Praha. V letošním roce otevře novou stálou expozici mapující dějiny od vyhlášení protektorátu Čechy a Morava až téměř do současnosti. Samostatné výstavy slibují novátorský pohled na osobnosti, jakými byli Josef Mánes a Petr Brandl. V projektu Květinová unie, dílu Mileny Dopitové a bienále architektury je zastoupeno současné tuzemské umění prezentované v zahraničí. „Přirovnávám to ke kaleidoskopu, který dává statickým věcem zcela novou podobu,“ uvedla k dramaturgickému plánu generální ředitelka NGP Alicja Knast.
Květinová unie (od 10. února do 7. května, Veletržní palác) představuje projekt, kterým devět mladých českých umělců a designérů vyzdobilo budovy Rady Evropské unie v Bruselu u příležitosti českého předsednictví. Ručně tkané tapisérie z textilního odpadu, upcyklovaný nábytek přeměněný na „flóru“ i koberce jako alegorie vlajky EU měly vyjádřit hodnoty, které EU podle tvůrců zosobňuje
Cílem výstavy Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda (od 31. března do 16. července, Valdštejnská jízdárna) je znovu a blíže představit rozsáhlou Mánesovu tvorbu i životní osudy, ale také nahlédnout pod vrstvu po desetiletí tradovaných stereotypů spojených s dílem tohoto výtvarníka
Na Mezinárodním bienále architektury v Benátkách (od 20. května do 26. listopadu) zastoupí Česko projekt The Laboratory of No-More Precarious Future (Laboratoř již ne-více-prekarizované budoucnosti). Pokládá si otázku, zda mohou mladí architekti a architektky pracující v nevhodných profesních podmínkách stavět lepší svět. Vytvořil ho autorský tým na základě výzkumu mezi začínajícími architekty a architektkami
Nová expozice Konec černobílé doby (od 26. května, Veletržní palác) se snaží přistoupit bez jakýchkoliv předchozích soudů k období českých dějin od roku 1939 do roku 2021. Prostřednictvím více než 360 exponátů ze sbírek NGP by měla ukázat umění jako svědectví doby
Výstava Akvarel mezi Prahou a Vídní (od 22. září do 7. ledna, Veletržní palác) se zaměřuje na akvarel, tedy práce s vodou ředěnými barvami na papíře. Zejména zdokumentuje tvorbu devatenáctého století, kdy tato výtvarná technika dosáhla největšího rozvoje a stala se součástí měšťanské a šlechtické výtvarné kultury
Výstava Petr Brandl: Příběh bohéma (od 20. října do 11. února, Valdštejnská jízdárna) po více než půlstoletí přiblíží dílo nejvýznamnějšího umělce barokního umění v Čechách. Kurátoři výstavu koncipovali jako vyprávění dvou paralelních příběhů: děl malíře a jeho života. Nejlépe placený umělec své doby byl věčně zadluženým bohémem
Even Odd (od 9. listopadu do 7. ledna) je dalším projektem, který reprezentoval Česko během předsednictví v Radě EU. Intermediální umělkyně Milena Dopitová ve svém díle zdůraznila sounáležitost navzdory rozdílnosti – a zároveň díky rozdílnosti, protože odlišnost jednotlivých prvků společnost posiluje