Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) potvrdil rozhodnutí resortu prohlásit historické nádraží v Chotyni na Liberecku za kulturní památku. Zamítl tak rozklad, kterým se Správa železnic snažila rozhodnutí zvrátit. Na dotaz ČT to uvedla Ivana Awwadová z tiskového oddělní ministerstva. Zchátralou a léta nevyužívanou secesní stavbu chtěla Správa železnic zbourat a nahradit přístřeškem. Nyní se musí rozhodnutí ministerstva přizpůsobit.
Nádraží v Chotyni je kulturní památka, potvrdil Zaorálek. Správa železnic nemůže secesní stavbu zbourat
„Ministr kultury zamítl rozklad a potvrdil rozhodnutí ministerstva kultury, kterým byla Nádražní budova č. p. 124 v Chotyni prohlášena za kulturní památku. Rozhodnutí bylo doručeno účastníku řízení a je pravomocné,“ uvedla Awwadová.
Železniční zastávka Chotyně, která byla postavena u jedné z nejstarších parostrojních železnic v českých zemích a do provozu byla uvedena už v roce 1859, má podle ministerstva kultury historickou, architektonickou i urbanistickou hodnotu.
„Má vysokou míru autenticity. Díky tomu, že objekt není ze strany vlastníka od devadesátých let dvacátého století využíván, neprošel téměř žádnými novodobými úpravami. Z tohoto důvodu se zde zachovala řada původních prvků a detailů,“ upřesnila Awwadová. Mezi ty podle ministerstva patří například střešní krytina nebo dřevěné konstrukční a dekorativní části.
O prohlášení nádraží za kulturní památku rozhodlo ministerstvo už koncem srpna. Správa železnic, které budova patří, ale podala proti rozhodnutí rozklad, který nyní ale definitivně zamítl ministr kultury.
Správa rozhodnutí respektuje. „Přípravu opravy, která počítala s ubouráním zděné části objektu, zastavíme a v souladu s rozhodnutím o památkové ochraně budeme řešit další postup. Tedy nový rozsah opravy a možnosti využití objektu,“ sdělila mluvčí Nela Friebová.
Chotyně plánuje v budově zřídit skautskou základnu
S rozhodnutím ministerstva je spokojen liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Právě Liberecký kraj navrhl budovu mezi chráněné památky zařadit.
„V Heřmanicích u Frýdlantu jsem viděl nádraží, které stát nechtěl 30 roků převést obci Heřmanice, dokud skoro celé nespadlo a měl jsem obavu, aby to v Chotyni nedopadlo podobně. Kladné rozhodnutí ministerstva považuji za skvělou zprávu, protože nádraží na kopečku k Chotyni prostě patří a zaslouží si lepší osud než demolici,“ komentoval srpnové rozhodnutí ministerstva Půta.
Obec Chotyně o záchranu secesní stavby usilovala dlouhodobě. Plánuje zřídit v objektu skautskou základnu. „Je to ideální řešení, které by ani nestálo moc peněz. Naši skauti potřebují pořádné zázemí, které dosud nemají. Věřím, že Správa železnic se o budovu dobře postará. Ze strany obce navíc stále platí to, co jsme vždy prohlašovali – že jsme ochotni kdykoliv a s čímkoliv pomoci,“ řekla chotyňská starostka Jana Mlejnecká (NEZ).
Nádraží dlouhodobě nebylo obsazené personálem, proto ho Správa železnic chtěla zbourat a nahradit přístřeškem. Jde přitom o zčásti dřevěnou budovu, která se svým vzhledem běžným nádražím vymyká.
Podle názoru ministerstva kultury je zbourání historicky cenného objektu, aby na stejném místě mohl vyrůst pouhý přístřešek pro cestující, neakceptovatelné. A to nejen z hlediska památkové péče, ale také z pohledu cestujících, jimž by takové řešení přineslo snížení komfortu. Na záchranu nádraží vznikla i petice, kterou podepsalo více než tisíc lidí.