Herec, producent a „pretty homeless“ Richard Gere portrétuje losera George, který se každý den pokouší žít, i když nemá kde, kvůli komu a pro koho. Stačí mu plechovka piva, nedojedený sendvič, vylovený z odpadkového koše a postel na jednu noc. Doba, kdy to se ženami uměl a ony na něj byly hodné, je pryč. Teď je hlavní ženou jeho bezcílného života dcera Maggie, která ho ale už dávno zazdila. A tak sám a ztracený v New Yorku se k ní ve filmové „socce“ Time Out of Mind pokouší nejistě a rozpačitě znovu nalézt cestu. V české premiéře při zahájení 50. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.
Time Out of Mind - Gere zahájil Vary bez domova a bez šťávy
Americký gigolo Julian Kay, Dixie Dwyer svingující v Cotton Clubu, dělník Billy z Nebeských dnů i milionář Edward Lewis z Pretty Woman, Jack Sommersby, který se asi neměl vracet, První rytíř krále Artuše, irský terorista Declan stopující Šakala, hvězda muzikálového Chicaga a také finanční žralok Robert Miller, zamotávající se stále více do pavučiny Smrtelných lží - ve všech těchto postavách jsme Richarda Gerea viděli, milovali a obdivovali.
Teď je ve Varech, aby startu jubilejního ročníku dodal lesk prestižní áčkové akce - a na slavnostním zahájení převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii, který si může doma postavit vedle Zlatého glóbu za Chicago.
A protože bývá dobrým zvykem uvést při této příležitosti zajímavý (a pokud možno neprovařený) snímek z filmografie oceňovaného, vyplnil čas mezi nočním rautem a ohňostrojem projekce jeho loňského, sociálně psychologického dramatu Time Out of Mind, v němž zahrál jednu ze svých netriviálních rolí, nehledě na to, že je pod tímto projektem podepsán i jako jeden z producentů.
Jako předkrm před opulentní openingovou festivalovou party je výběr tohoto filmu o věčně hladovém a osamělém newyorském bezdomovci Georgeovi Hammondovi mírně řečeno divný a až nemístně kontrastní. Jako ukázka zralého, autentického a empatického Gereova herectví je to ovšem výběr relevantní a přesný, protože Gere prakticky neopouští filmové plátno. Time Out of Mind je totiž modelově svým řídkým (ne)dějem vlažně naplněný film, který kromě něj už ale nemá příliš co nabídnout.
Bezdomovecké charisma nestačí
Vždycky takový byl, a proto nikoho nezajímá, nikomu na něm nezáleží a nikdo ho nechce. Jsou filmy o bezdomovcích, které zabodovaly, jako je Chaplinův Kid, Král rybář Terryho Gilliama, komediální Somrák z Beverly Hills a koneckonců i dokumentární Láska v hrobě Davida Vondráčka. A pak jsou filmy, jako je tento, které navzdory pozoruhodnému výkonu hlavního představitele kolem vás jen tak prošumí a kamsi vysmahnou.
I když scenárista a režisér Oren Moverman, který se snaží profilovat jako představitel nezávislého autorského filmu, dělá, co může a umí. V tomto případě ale forma a vizuál (kameraman Bobby Bukowski dotlačil slušnou atmosféru) předčí obsah a děj, a on se tu projevuje jako o něco lepší režisér než scenárista. Existenciální deka, kterou předvádí, má vlažné tempo, nevýraznou naraci, negraduje do přesvědčivé pointy a očividně sází na bezdomovecké charisma Richarda Gerea.
Jakkoli pravdivě a přesvědčivě Gere pospává v nemocničních čekárnách, nádražních halách či podzemce, stojí frontu před azylovým domem, kde může dostat dočasně postel a poukázku na snídani, hraje jazz na rozladěné piano nebo se pokouší navázat kontakt se svojí dcerou, není tenhle tah samospasitelný. Jeho nejbližšími a nejvýraznějšími spoluhráči je odtažitá dcera Jena Maloneová (kterou znáte z Hunger Games) a dobrácky ukecaný Ben Veeren jako dočasný kámoš z noclehárny. A své si tu odehrají i zajímavě vybrané newyorské lokace.
Time Out of Mind je tak jen spíše průměrný bedekr newyorského bezdomovce, jenž vlastně „neexistuje“, monotónně beznadějný příběh váguse, který by takhle mohl pokračovat ještě několik hodin, v nichž by se ale stejně nic podstatného nestalo. Naděje, plynoucí z open endu, je vlažná a nejistá, věty typu, že každý ze sebe musí setřást své démony, jsou hluché a Bůh, který by měl pomoci, když se k tomu tento svět nemá, se nějak nedostavuje. I když čas na to má, protože tohle je jednoduchý a pomalý film, který může vzbuzovat pocit, že je ještě delší, nežli ve skutečnosti je. Spíše zdvořilé gesto vůči Gereovi nežli oslnivý festivalový start. Navíc, s výjimkou jednorázové „reprízy“ 9. července, se v české kinodistribuci s Time Out of Mind zatím nepočítá.
Více o 50. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech, který se koná od 3. do 11. července.