Režisér a scenárista Václav Kadrnka dotočil svůj třetí celovečerní snímek. Přestože do natáčení, do něhož se tvůrci pustili po třech letech příprav, nedlouho po začátku zasáhla koronavirová krize. K filmu Zpráva o záchraně mrtvého inspirovala Kadrnku situace, s níž se musela vypořádat jeho vlastní rodina.
Kadrnka dokončil Zprávu o záchraně mrtvého. Inspiroval se kómatem vlastního otce
Kadrnka debutoval v roce 2010 snímkem Osmdesát dopisů. Přesně tolik jich filmařova matka poslala otci, zatímco se v socialistickém Československu pokoušela překonat byrokratickou šikanu, aby mohla za manželem i s nezletilým synem vycestovat na Západ. Základem scénáře se tak stal skutečný rodinný příběh.
O sedm let později uvedl Kadrnka s úspěchem svůj další počin – Křižáčka – v soutěži filmového festivalu ve Varech. Road movie o otci a synovi byla volnou adaptací epické básně Jaroslava Vrchlického a Kadrnka za ni obdržel hlavní festivalovou cenu. Českému filmu se něco takového podařilo naposledy před patnácti lety.
Zpráva o tom, že se člověk nemá nikdy vzdávat
V nejnovějším, chystaném titulu se opět potkává téma rodiny a inspirace tvůrcovými vlastními příbuznými. Konkrétně otce, který po mozkové mrtvici upadl do kómatu.
„Snažili jsme se ho s mámou probrat. Trávili jsme u něj několik hodin denně, mluvili na něj a on opravdu začal za několik dní otevírat oči a reagovat,“ popisuje situaci režisér. „Neuvěřitelné bylo, že když se z kómatu probral, pamatoval si úplně všechno, co jsme mu říkali. To mě inspirovalo. Chci ve filmu mimo jiné ukázat, že se člověk nemá nikdy vzdávat a že i zdánlivě nesmyslné věci smysl mají. Je to pro mě nesmírně osobní věc, zkušenost na hranici života a smrti, kterou chci sdílet.“
Filmovým synem je Vojtěch Dyk
Hlavní postavy intenzivního rodinného dramatu ztvárnil Petr Salavec, Zuzana Mauréry a Vojtěch Dyk. Scénář napsal Kadrnka spolu se spisovatelem Markem Šindelkou, jenž má ve svých knihách blízko k celospolečensky závažným tématům, která jsou zároveň prověřením jedince. Je například spoluautorem komiksu Svatá Barbora o takzvané kuřimské kauze a svou druhou cenu Magnesia Litera obdržel za román Únava materiálu, jehož hrdinou je bezejmenný teenagerský uprchlík na cestě Evropou.
Zprávu o záchraně mrtvého natáčel Kadrnka převážně ve fakultní nemocnici v Olomouci, štáb se vydal ale i do Kroměříže a Zlína. Do kin se novinka, která vzniká v produkci Sirius Filmu a také s přispěním České televize, dostane v roce 2021.