V novince Petra Zelenky mají podstatnou roli drony, ale podle režiséra a scenáristy v jednom není filmem o této technice. Hlavní hrdina se v současných politických kulisách radikálně angažuje v boji za spravedlnost, nicméně tvůrce odmítá označení filmu jako politického. Modelář je prý zábavným snímkem s napětím, který ukazuje mezilidské vztahy a kam to vede, když se člověk cítí společností zahnán do kouta. Do kin vstupuje 6. února.
Modelář napravuje v kinech svět. Neklaďme si malé cíle, tlumočí jeho vzkaz režisér Zelenka
Zelenka na konci devadesátých let debutoval mystifikačním dokumentem o kapele Mňága a Ždorp, proslavil se povídkovými Knoflíkáři a jeho posledním počinem byli Ztraceni v Mnichově, ironický pohled na takzvanou mnichovskou zradu.
V psaní Modeláře se prý odrazila filmařova fascinace americkým právníkem Michaelem Ratnerem, mimo jiné obhájcem spoluzakladatele WikiLeaks Juliana Assange. „Byl jsem fascinován, že existuje někdo, kdo má ambice postavit před soud amerického prezidenta. Byl to velký formát právníka-humanisty,“ obdivuje na Ratnerovi Zelenka. Dostat před soud George W. Bushe by chtěl i hlavní hrdina Modeláře Pavel v podání Kryštofa Hádka.
„Vypadá to jako science fiction, ale neklade si malé cíle. To je ten apel: Neklaďme si malé cíle,“ podotýká režisér.
Prostředky, jež Pavel pro své záměry hodlá zvolit, se mohou zdát radikální. „Pro mě je Modelář filmem o tom, abychom se snažili být co nejlepší. A ono to někdy není snadné, někdy nemůžeme uplatnit klasické postupy, tak se musíme snažit být lepší třeba i trošku mimo zákon,“ připouští režisér.
Jiří Mádl se učil od Kata
Chemik a letecký navigátor Pavel sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Příležitostí se zdá být jeho práce. Do prosperující půjčovny dronů ho přibere jeho někdejší spolužák přezdívaný Plech. Na rozdíl od Pavla jsou pro volnočasového rappera rozhodující peníze, ne ideály.
„Ve volném čase protestuje tím, že rapuje, ale když jde do práce, tak sklapne podpatky, spolupracuje a neprovokuje. On říká: Svědomí je koníček, ale nesmí ti přerůst do tvého civilního života,“ přibližuje Plecha Zelenka. Jiří Mádl, který majitele firmy ve filmu hraje, fyzickou podobu postavy vytvořil podle rappera Adama Svatoše alias Kata. O jeho obsazení režisér původně uvažoval.
Plech tak má spodní předkus a šišlá. „Z Kata jsem si vzal jen tu vnější stránku, on je jinak velmi nematerialisticky smýšlející,“ ujišťuje Mádl diváky, že si fiktivního hrdinu nemají se známým rapperem ztotožňovat. Roli se dokonce učil spolu s Katem. „Říkal jsem si, jestli nebude naštvaný, ale nevadilo mu to a tak trochu mi svou fyzickou stránku půjčil,“ podotýká. V Modeláři se dokonce pustil i do rapu, skladbu Zastavit stát! složil Kato na album Perpetuum Promile od skupiny Prago Union.
Modeláři svět není jedno, ale angažovaný není
Drony z půjčovny Plecha a Pavla využívá prezidentský kandidát i módní návrháři nebo umělci. „Film není o dronech, je o lidech, kteří drony řídí,“ upozorňuje Zelenka. „V podstatě jde o vztahový, psychologický film. Fascinovaly mě dronové posádky, mikrokolektivy o dvou lidech, jsou na sebe úzce napojení a dýchají i s tím strojem, který mají ve vzduchu a nesmí jim spadnout.“
Pavel se rozhodne z mantinelů zakázek vybočit a chce dron využít k angažovanému činu. „Pro někoho může být naivka, někdo se s ním může ztotožnit. Někteří lidé se nedokážou smířit s událostmi, které se jich zdánlivě netýkají a odehrávají se na druhém konci planety, země nebo města, to už je jedno,“ vnímá Kryštof Hádek svou postavu jako kladného hrdinu.
Zelenka dodává, že se snažil, aby Pavel působil lidsky a diváci mu mohli držet palce. Nerad by, aby příběh vnímali jako politický, přestože je určitou reakcí na současný svět. „Modelář není angažovaný, je v soudech velice opatrný. Sleduje psychologickou rovinu hrdiny, ne jeho politické přesvědčení. Politika je kulisou příběhu, ne hlavním hrdinou,“ objasňuje.
Naopak by mu prý nevadilo, kdyby publikum za svou přijalo větu „od pantáty vedou dráty“, kterou převzal z Elektrického valčíku v cimrmanovské hře Lijavec. Zelenka doufá, že zlidoví, podobně jako kdysi hláška „neřeš, nepřepípnej a hlavně po ničem nepátrej“ z Knoflíkářů.