Kdybys tu se mnou šel, viděl bys, co mám rád. Kostelík, strouhu, sklad…

3 minuty
Vztah člověka a krajiny rozebírá výstava Stará bydliště
Zdroj: ČT24

Jak se proměnilo naše vnímání přírody a kulturní krajiny? A zanecháváme po sobě nějakou obyvatelnou? Výstava Stará bydliště v brněnském Domě umění shrnuje úvahy šestnácti výtvarníků a architektů. Jejich díla vypovídající o mizející zemi a proměnách vztahu člověka ke krajině doprovází poezie Ivana Blatného.

Pro Blatného byly místo a krajina stěžejním tématem. Na výstavě jako kontrast k současné podobě kulturní krajiny, tedy takové, která vznikla vlivem činnosti přírody a člověka, slouží jeho verše ze sbírky Melancholické procházky (1941) a pozdějšího výboru Stará bydliště, jenž dal instalaci zároveň název.

Stará bydliště jsou skvělou metaforou pro kulturní krajinu, budovali ji naši předci a my ji v současné době ztrácíme. Navíc Blatný ve svých básních velice často krajinu reflektuje.
Vendula Fremlová
kurátorka

Výstava tak staví díla odrážející víceméně idealizovanou a přirozenou krajinu vedle tvorby, která se kriticky vyjadřuje k současnému stavu. „Kdybys tu se mnou šel, viděl bys, co mám rád. / Kostelík, strouha, most, krajina obyčejná, / všední a překrásná jak šedí vrabci z hejna, / řeka, stín kaštanu, hojivá vůně, chlad,“ veršoval například Blatný před osmdesáti lety.

Vzpomínka na krajinu

Dnes by svou báseň musel trochu pozměnit. Například projekt Krajiny logistiky na výstavě upozorňuje, že každý den mizí hektary půdy pod vrstvami betonu. „Za poslední tři roky se celková plocha skladů u nás zdvojnásobila. Kombinace levné práce, centrální polohy a rozmachu on-line nakupování tu připravila ideální podmínky pro současný explozivní růst logistických parků,“ varuje čtveřice autorů, architekti Kateřina Frejlachová, Miroslav Pazdera, Tadeáš Říha a Martin Špičák.

Lukáš Kováčik se rozhodl na necitlivou zástavbu či neekologické zemědělství poukázat prostřednictvím koláží. Z nich vytvořil sérii pohlednic. „Jsou formou, která v nás evokuje vzpomínku na krajinu,“ vysvětluje výtvarník, že obsahem jeho díla je i nostalgie.

Les i květák

Vladimír Turner do výstavní síně přírodu doslova dovezl – podlahu jedné z místnosti zasypal listím, kůrou a mechem, aby si návštěvníci při sledování jeho videa připadali jako v lese. Tam svou performanci totiž natáčel. „Je metaforou toho, že ekonomický růst a ekonomickými zájmy motivovaná politika ženou planetu do záhuby a my jako lidstvo si kolem sebe děláme ohnivý kruh, který v jednu chvíli prohoří,“ interpretuje své záběry. 

Další z vystavujících Diana Winklerová k vytvoření iluzivní krajiny pro změnu použila zbytky textilu, kartonů a koberců. Nepřehlédnutelný je také její obří Absolutní květák z polystyrenu.  Nejen její tvorba přivádí návštěvníky Starých bydlišť k zamyšlení až do 29. března.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zahrát skutečného a fiktivního politika jsou dva rozdílné úkoly, říká Donutil

Za svou dlouhou a úspěšnou kariéru si zahrál několik skutečných historických postav, nyní ale dostal příležitost ztvárnit fiktivního prezidenta Viktora Tomana v minisérii Moloch, na něhož je spáchán atentát. Ani reálné události ze zahraničí v minulém roce ale herci Miroslavu Donutilovi jeho vnímání tématu nezměnily. „Nehrajeme si na to, že bychom karikovali někoho konkrétního,“ řekl k některým paralelám v snímku v Interview ČT24 moderátorce Tereze Willoughby. Zpodobnit skutečného politika je podle něj úplně jiný úkol.
před 27 mminutami

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025
Načítání...