Karafiátovi Broučci přezimují v Divadle J. K. Tyla

Divadlo J. K. Tyla uvádí operu podle Karafiátových Broučků (zdroj: ČT24)

Pohádkový příběh Broučci vyšel už v roce 1876, od té doby se dočkal řady dramatizací. Naposledy si knihu Jana Karafiáta vyhlédli v Divadle J. K. Tyla. Na zadání této plzeňské scény tak vznikla nová opera. Poetická inscenace nemá být naivní pohádkou, ale podobně jako knížka oslovit i dospělé.

Život Broučků kopíruje ten lidský, hlavními tématy jejich příběhu jsou tedy rodina, mezilidské vztahy, víra a také smrt. V příběhu evangelického faráře je vše provázané leitmotivem poslušnosti.

Režisér plzeňské inscenace Tomáš Ondřej Pilař Karafiátovu knihu četl v dětství a už tehdy ho prý zasáhla svou hloubkou a filozoficko-spirituálním přesahem. „A právě ten jsme se snažili vtisknout do naší inscenace,“ shrnuje.

Oslovující je Karafiátův téměř sto padesát let starý příběh podle režiséra zejména díky hudbě, kterou složil Jan Jirásek. „Je moderní hudbou soudobého skladatele, ale je tak úžasně poetická, melodická, proniká do duše, bere za srdce,“ nešetří chválou Pilař.

Jirásek je mimo jiné držitelem dvou Českých lvů za muziku k filmům Nejasná zpráva o konci světa a Kytice. „U filmu je skladatel podřízený režisérovi a v mnoha případech i producentovi. V opeře jsem já tím, kdo rozhoduje, což mi dává velký pocit svobody,“ srovnává komponování pro kina a divadlo.

Dítě je rovnocenný partner

Práce na opeře Broučci zabrala čtyři roky, libreto k ní napsal Tomáš Jarkovský. Tvůrci slibují výpravnou inscenaci se sborovými scénami s více než sto padesáti účinkujícími. 

V hlavních rolích se mimo jiné v alternacích představí sólisté opery Tomáš Kořínek, Ivana Veberová, Ivana Šaková, Jana Foff Tetourová či Radka Sehnoutková. Sólové party svěřili inscenátoři i dětským pěvcům. „Nechtělo se mi dětské role přizpůsobovat dítěti, protože dítě je tu vlastně rovnocenným partnerem,“ podotýká Jirásek.

Broučci (Divadlo J. K. Tyla)
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla/Martina Root

Hudební party jsou pěvecky náročné, plné synkop a intervalových skoků. Finále celé opery končí elektronickou hudbou, která symbolizuje přechod do jiného světa. „Broučci jsou pro mě opera o věčnosti rodiny. Nikdo z nás neví, jestli opera končí smrtí, nebo návratem domů,“ naznačuje otevřenost závěru režisér Pilař. Nepochybuje, že pro celou rodinu je také operní příběh určený.

„Jsem přesvědčený, že děti odejdou opravdu s očima navrch hlavy a dospělí zasaženi silným příběhem, který se ve svém jádru dotýká každého z nás,“ uvedl režisér.

Ve světové premiéře se operní Broučci v Plzni představili v polovině října. Ke spánku se ovšem v zimě neukládají, na prosinec a leden mají naplánováno celkem pět repríz.  

Načítání...