Recenze: Krejcarovy kočky nepředou

Libor Krejcar, jehož výstava Strážci paměti byla v září otevřena v pražské Galerii U Prstenu, žije sice stranou velkoměstského uměleckého provozu, klid heřmanoměsteckého ateliéru ale vydává o to osobitější a výrazné plody.

Ač aktuální pražská instalace rozhodně není první Krejcarovou výstavou (vystavuje již od roku 1985 a jeho díla obdivovali i v USA, Německu a dalších zemích), při ohlédnutí za staršími expozicemi je okamžitě patrné výtvarníkovo neustálé ohledávání nových výrazových možností – i přesto, že může být, zcela scestně, považován pouze za autora „těch divnejch koček“.

Samozřejmě sochy zvláštních šelem, nesoucích rodové označení Pantheria, procházejí celou Krejcarovou tvorbou, proměňují se však, a to nejen pokud jde o materiál a jeho zpracování. Krejcar je vyučený řezbář a restaurátor (ale také má velice osobitou kapelu Tamers of Flowers s třemi vydanými alby) a na jeho sochách je původní řemeslo znát – své Pantherie skládá jak z dřevěných dílů, tak modeluje z bílé nepatinované sádry, jež vyhlazena ovšem působí jako laminát.

O madonách držících skelety

A nejsou to nějaké kočičky, žádné předoucí micinky, ale až archetypálně pojatá ztělesnění energie, síly, dravosti – a to ve všech smyslech. Krásným příkladem je Pantheria – Magorova Valdická kočka, věnovaná, jak název naznačuje, básníku Ivanu Martinu Jirousovi (23. září by se dožil 75 let) a jeho pobytu v bolševickém vězeňském pekle, kriminále ve Valdicích.

Mimochodem dedikace nenáhodná, oba pojilo dlouholeté přátelství a vzájemný respekt, Jirous psal o Krejcarovi ve svých básních, Krejcar mu na oplátku některé sbírky ilustroval či k nim navrhoval obálky. A proč neodcitovat z básně L. K. z Magorovy sbírky Okuje (2007): „Měl jsem mluvit o madonách / i když snad spíš bych mluvit měl o kočkách / o madonách potkánky držících / o madonách držících skelety v náručí / i o těch co drží v náručí kostřičky / o alabastru jenž se sádře podobá /(…) / o hnízdech prázdných vyhaslých a svících hořících / (…) / mlčet jsem měl ať řeknou to jiní / ať napíší to jiní.“

Vratislav Brabenec hraje na vernisáži výstavy
Zdroj: Věra Drápalová

Jirous zde zjevně píše o cyklu Pantheria – Madony, který je na výstavě též k vidění. Jednotlivé kočičí busty, zevnitř osvícené, ovšem rozhodně nejsou klasickými madonkami, místo Ježíše drží kostřičky krys, ptáků. A přesto se nejedná o nějakou persifláž, naopak – nesmíme zapomínat, že Krejcar je hluboce věřící člověk.

Důkazem toho je i šest umně sestavených objektů z cyklu Veraikony. Název odkazuje na takzvanou Veroničinu roušku, šátek, jenž svatá Veronika podala Kristovi, aby si otřel tvář – a otisk, který v této roušce zanechal, je považován za pravou (tedy veraikon) Kristovu podobu. Krejcar každý z Veraikonů utváří jinak, shodný je pouze rozměr a profil. Naznačuje se tím, že Kristova podoba se může na pohled lišit, to základní – tedy již zmíněná velikost, profil, idea – však zůstává? Tajemně uzavřené do sebe jsou Pantherie – Strážci (2006) jak z nějaké pradávné doby, vyzařující mrtvý klid, věčnost jako z nějakého mýtu, vše ještě umocněné jejich dlouhými křídly.

Oheň, popel a náhoda

Výrazem Krejcarova zmíněného hledání je jistě i cyklus Vypalované kresby, vytvářený doutnáky zapálenými na papíru a zanechávajícími tak stopy. Kloubí se v nich jak prvek záměru, tak nepředvídatelnost, kdy umělec může ohni pouze naznačit směřování, ne však míru stop, které zanechá.

S prvkem „náhodnosti“ pracuje Krejcar i v cyklu Tváře ve zdi a jiné příběhy z roku 2017. Podobně jako třeba Vladimír Boudník nebo Ladislav Novák, vyhledává v spletitém podkladě podoby, jež pak tužkou, cigaretovým popelem či čajem vynáší k bytí. Aniž bychom chtěli hledat nějaké spřízněnosti, připomínají také některé „zlé“ kresby Toyen. Podobně neortodoxní jsou Sypané krajiny, kdy Krejcar do skleněných boxů sype piliny a dřevěný popel.

Libor Krejcar na zahájení své výstavy Strážci paměti (Galerie U Prstenu)
Zdroj: Věra Drápalová

Jirousem je inspirován také cyklus Na křídlech / z Akrostichů a jiných básní IMJ z let 2011 až 2015. Na řadě vystavených objektů vidíme andělská křídla (připjatá na čtvercový podklad, vždy různě pojednaný) polepená kopiemi rukopisů Jirousových básní, ale i účtenek z hostinců – jakoby se zde skládala pocta Jirousovi básníkovi, Jirousovi věřícímu a také Jirousovi pijanovi. Další poctu skládá Krejcar sochaři a kreslíři Karlu Neprašovi a jeho ženě Naděždě Plíškové v cyklu Etuje pro N.P. a K.N. z let 1988–1990. Neprašovi se kovové objekty, příjemně upomínající na jeho vlastní, musely jistě líbit.

Výstava Strážci paměti je v Galerii U Prstenu k vidění ještě do 18. října tohoto roku. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Krejčík a Balzerová jsou Harold a Maude

V pražském Studiu DVA nastudovali nově černou komedii Harold a Maude o lásce a přátelství dvou protikladných postav. V titulních rolích se na jevišti potkávají Eliška Balzerová a Daniel Krejčík.
před 7 hhodinami

Americký magazín označil Jakuba Hrůšu za dirigenta roku 2026

Nejstarší americký magazín věnující se klasické hudbě Musical America vyhlásil Čecha Jakuba Hrůšu dirigentem příštího roku. Hrůša, který je v současnosti mimo jiné hudebním ředitelem Královské opery v Londýně, získal prvenství v mezinárodním žebříčku.
před 13 hhodinami

Americký soud uložil lékaři domácí vězení za distribuci ketaminu v případu Perryho

Soud ve Spojených státech uložil osmiměsíční domácí vězení lékaři Marku Chavezovi, který se v případu smrti známého herce Matthewa Perryho přiznal k nelegální distribuci ketaminu, informovala agentura AP. Před dvěma týdny soud poslal na 2,5 roku do vězení lékaře Salvadora Plasenciu, který se předtím přiznal, že Perrymu ketamin v týdnech před jeho smrtí prodal.
včera v 22:59

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
včeraAktualizovánovčera v 22:04

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
včera v 16:11

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025
Načítání...