Recenze: Když je Spider-Man daleko od domova, myslí i na české diváky

Marvelovské filmové universum se rozrůstá o další a s ohledem na komerční úspěšnost franšízy zdaleka ne poslední dílo. Druhého sólového dobrodružství se teď dočkal Spider-Man s tváří Toma Hollanda, jenž po těžkopádné epice Avengers: Endgame nabízí zábavný letní oddech, který snová jak slušnou středoškolskou romanci s komediálními odstíny, tak vtahující akci. A návštěvou Prahy dělá radost tuzemským fanouškům.

Po událostech filmů Avengers: Infinity War a Avengers: Endgame, během nichž padoušský Thanos nechal zmizet polovinu živých bytostí, což superhrdinský tým Avengers nenechal být jenom tak, si Peter Parker alias Spider-Man chce odpočinout.

Jeho třída odlétá na výlet do Evropy, kde plánují navštívit Benátky či Paříž, a on nechce cestu propásnout, zvlášť když mu dává možnost sblížit se se spolužačkou MJ. Když se vám ale snaží dovolat Nick Fury, protože planetu ohrožují obří elementálové, nelze dělat nedostupného navěky.

Vítaný oddech představuje Spider-Man: Daleko od domova každopádně pro diváky; přestože v něm ještě rezonují některé tragičtější prvky minulých marvelovských snímků, aktuální díl se neutápí v depresi ani složitých úvahách a naplňuje představu svěžího letního blockbusteru.

Superhrdina ze školních lavic

U režie zůstal Jon Watts, jehož předchozí spider-manovský kus s podtitulem Homecoming vyčníval hlavně věrností středoškolské nátuře titulní postavy. Od tohoto přístupu se neodklonil ani teď, i když opuštěním školních chodeb dává protagonistům volnější pole, které jen místy hraničí s trapným humorem podobných amerických výletů na starý kontinent à la Eurotrip.

Většinu času si snímek naštěstí udržuje sympaticky vtipnou tvář, která má zase oproti jiným podobným komediím s obyčejnými lidmi tu výhodu, že se do situačního humoru zaplétá postava, která kromě svých hormonů řeší i tajnou superhrdinskou identitu a ohrožení světa.

Samozřejmě Watts není žádný velký vizionář, není jako Sam Raimi, který ze Spider-Mana udělal na začátku tisíciletí filmovou ikonu, takže jeho film dost často zůstává při zemi víc, než by se v přeplněném komiksovém žánru slušelo.

Scénář dua Chris McKenna a Erik Sommers, které se podílelo už na minulém Spider-Manovi nebo nové verzi Jumanji, ke všemu dělá tu chybu, že hlavní postavě nedopřává charakterový vývoj přesahující ponaučení, že nemá slepě věřit cizím lidem. Jako zázrakem ale film naštěstí dokáže bavit i bez toho, snižuje si ovšem šance na to, aby se stal nezapomenutelným.

Spider-Man: Daleko od domova
Zdroj: Falcon

Pavoučí muž na Karlově mostě

Minimálně čeští diváci si ale tenhle díl Spider-Mana zapamatují i proto, že zase jednou velký hollywoodský blockbuster využil kulisy Prahy, ba co víc, přiznává, že to je tuzemské hlavní město, ačkoliv se v něm záhadným způsobem objevilo liberecké náměstí. A i když se na tuzemské herce nedostalo, čeština zazní aspoň prostřednictvím moderátora České televize Michala Kubala, který o abnormální aktivitě v české metropoli informuje v televizním vysílání.

Ústředního hrdinu tradičně formuje i jeho padouch, což je v případě Daleko od domova komplikovaná věc. Zmínění elementálové totiž nejsou hlavní hrozbou a skutečného zloducha snímek skrývá. Jeho odhalení někde v polovině příběhu však nemá daleko k otřepaným monologům antagonistů, kteří se musí vypovídat ze své motivace a křivd. A svou image už dál moc nezlepší. Co do působivosti a barvitosti charakteru jednoznačně zaostává za postavou Adriana v podání Michaela Keatona z Homecoming.

Spider-Man: Daleko od domova
Zdroj: Falcon

Silnou stránkou se díky novému protivníkovi alespoň stávají některé akční pasáže, které podobně jako třeba v Doctoru Strangeovi nebo Ant-Manovi přestanou brát ohled na realitu a ve spletitých iluzích budují psychedelicky nápadité situace.

A pokud jsem zmiňoval, že titulní superhrdina nemá příležitost se nějak posunout, je paradoxní a zároveň příznačné pro marvelovskou franšízu, že zcela zásadní a dějotvorné momenty film odsouvá do dodatečných scén v titulcích naznačujících další dění. To je jednoznačně nešvar, který podkopává význam hlavního příběhu. Raději příště víc myslet na přítomnost než na budoucnost. A řídit by se tím u Marvelu neměl jenom Spider-Man.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 6 hhodinami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 7 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
před 23 hhodinami

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
včera v 12:07
Načítání...