Recenze: Devadesátiletý drogový Pašerák Clinta Eastwooda už nezestárne

V říjnu 2011 zadržel americký Národní úřad pro kontrolu obchodu s drogami muže pašujícího 90 kilogramů kokainu. V kontextu protidrogových zátahů to nebylo rekordní množství, kuriózní byla ovšem skutečnost, že řidiči bylo 87 let a zdaleka se pro něj nejednalo o první dodávku. O finančně nečekaně soběstačném staříkovi nyní Clint Eastwood natočil film Pašerák a zahrál si i hlavní roli.

Za dnešních poměrů je Eastwoodova filmografie vskutku unikátní. Svým rozpětím připomíná tvorbu studiového režiséra z doby klasického Hollywoodu. Poté, co se Eastwood proslavil rolemi v „Dolarové trilogii“ Sergia Leoneho, realizoval na začátku 70. let svůj režijní debut Zahrajte mi „MISTY“. O těžko uvěřitelných 48 let později vstupuje do kin jeho další dílo – pro autora příznačně sebejistě zrežírované a hloubavé drama.

Zpětně se jeví jako úsměvné, že už v roce 2008 bylo Eastwoodovo Gran Torino mnohými vnímáno jako labutí píseň filmové legendy. Eastwood od té doby přitom režíroval dalších osm snímků, přičemž produkoval a hrál hlavní roli ještě v devátém počinu Zpátky ve hře (2012). Natáčí neobyčejně rychle, s velkým zápalem a až na výjimky bez nároků na filmové ceny.

Jeho filmy jsou nejen obsažnými životopisy a napínavými dramaty, ale spojuje je také nezaměnitelný hodnotový postoj. Svými zápletkami publikum snadno zaujmou – svědčí o tom úctyhodné tržby Amerického snipera (2014) nebo filmu Sully: Zázrak na řece Hudson (2016) – zároveň s nimi Eastwood dokáže zkoumat zákruty vlastních soudů o světě, ve kterém žijeme. Světě, který se pro 88letého režiséra mění příliš rychle.

Pro pár dolarů navíc

Nyní své úvahy Eastwood vede skrze fascinující příběh pašeráka Lea Sharpa. V roce 2014 deník The New York Times vylíčil Sharpův přerod z pěstitele květin k práci pro mexický drogový kartel. Ve filmu vystupuje s tváří Eastwooda pod jménem Earl Stone a již prvními scénami je načrtnut jako muž, jenž se svým workoholismem a životem v ústraní odcizil vlastní rodině. Byznys s prodejem květin mu navíc na sklonku 20. století zruinovaly internetové obchody.

V nepříjemné situaci se rozhodne přijmout nabídku kartelu na převoz ožehavého zboží napříč státy. Stone, respektive Sharp, tím uplatnil své řidičské zkušenosti, k práci mu ale hlavně pomohla vizáž nenápadného penzisty.

Pašerák (2018, režie: Clint Eastwood)
Zdroj: Vertical Ent.

V Eastwoodově vyprávění Stoneovi největší potíže způsobuje nestálost současného světa. Moderním technologiím nerozumí a zásilky doručuje s přestávkami, ze kterých jsou jeho nadřízení nervózní. Nemohou nicméně zpochybnit, že Stoneův tvrdohlavý přístup nikdy nezklamal.

O povaze protagonisty také zpravuje anglický titul filmu. The Mule není jen označení pro pašeráka vezoucího zboží, především jde o mezka – zkrátka pracanta s vlastní hlavou. Ve snímku je jím veterán z korejské války, který zůstává stranou novodobým vymoženostem a při setkání s rasovými či sexuálními menšinami se vyjadřuje přinejmenším nepatřičně. Je více než zřetelné, že Eastwood do protagonisty projektuje vlastní nejistoty, ale i povahové rysy a postoje, které považuje za ctnostné.

Jak ukázaly kritické reakce na Amerického snipera, tento Eastwoodův nezastřený hodnotový rámec dokáže vzbudit vášnivé reakce. Jeho starosvětský politický konzervatismus, jenž našel vrchol v patosem zmítaném filmu Paříž 15:17 (2018), představuje okrajovou frakci současného Hollywoodu. Režisér se ve svých posledních snímcích nebojí věcí, které se i současný mainstream snaží zavrhnout – například dělení postav na dobré a zlé, slabé a silné, nebo také snadných a srozumitelných životních pravd.

Rozloučení bez pompy?

Režisér se ale v Pašerákovi neuchyluje k žádnému přehnanému moralizování. Hlavní zásluhu na tom, že Eastwoodovy figury nepřipomínají otravné mudrlanty, má fakt, že si jsou vědomi vlastní malosti. Jsou muži z lidu, kteří jen mají potřebu sdělit ostatním, jak se životem probojovali. Sami poznávají, že nejde o jedinou možnou cestu, oni ji ale plně přijali. Stejně jako Walt Kowalski z Gran Torina, Stone je postupně sužován pochybnostmi a k ostatním nachází větší pokoru. Pro dobro svých filmů Eastwood své názory nahlíží i v kontextu hlasů, s kterými si úplně nerozumí.

Eastwoodovy filmy ale „nedělá“ jen uchopení témat, ale také zarputile přesná režie. V Pašerákovi se každá scéna ukazuje pečlivě připravená a přitom nerušivě plní svou funkci ve vyprávění. Navození komplikovaných emocí zcela přirozeně pomáhá úsporný styl v tradici hollywoodského realismu. Například ve scéně setkání Stonea s dálniční hlídkou je napětí hmatatelné, třebaže je pasáž prosta jakýchkoli přehnaných gest, ať už herecky, nebo filmařsky.

Další režisérův projekt zatím nebyl oznámen. Pokud by měl být Pašerák poslední položkou v jeho filmografii, mělo by to vzhledem k vyvrcholení příběhu jistě svůj symbolický význam. Při vzpomínce na předčasný humbuk kolem Gran Torina se ale chce nad Eastwoodovým věkem jen pousmát a doufat v další brzké shledání. 

Přečtěte si také recenzi filmového kritika Jana Jaroše, který Eastwoodova Pašeráka hodnotil na kulturním speciálu ČT ArtZóna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 51 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...