Konec Jiřího Černého v Českém rozhlasu? Je to legenda, zastávají se publicisty novináři

5 minut
Newsroom ČT24: Konec Jiřího Černého v Českém rozhlasu
Zdroj: ČT24

Český rozhlas neprodloužil smlouvu hudebnímu publicistovi Jiřímu Černému. Tato zpráva vyvolala v uplynulém týdnu mnoho reakcí – články a rozhovory v médiích, ale i kritiku na sociálních sítích. Rozhlas to vysvětloval rozsáhlejšími programovými změnami. V pondělí ale Černému nabídl další schůzku. Kdo je Jiří Černý a proč právě jeho odchod tolik rezonuje? Newsroom ČT24 se ptal hudebních novinářů.

Na konci loňského roku stanice Dvojka odvysílala poslední díl pořadu Klub osamělých srdcí seržanta Pepře. Minulý víkend se pak objevila zpráva, že s jeho moderátorem, třiaosmdesátiletým kritikem Jiřím Černým, Český rozhlas (ČRo) neprodloužil smlouvu.

„Modernizace programu Dvojky je nezbytná kvůli dlouhodobě klesajícímu zájmu o vysílání této stanice. Jedná se tedy o přirozený a nutný proces programové obměny,“ vysvětloval následně na Facebooku.  

Sám Černý pak na vysvětlení reagoval článkem „Český rozhlas o mně třikrát lže“, ve kterém se ohradil proti tomu, jak byly okolnosti jeho odchodu popsány. Kauza následně vyvolala mnoho reakcí. Petici za jeho návrat podepsaly více než tři tisíce lidí.

„To, že nějaký pořad skončí a nový začne, to je prostě něco naprosto běžného. Není možné nějaký pořad vysílat stále a stále donekonečna,“ vysvětluje Newsroomu rozhlasový mluvčí Jiří Hošna. Podle kritiků by ale rozhlas legendu, jako je právě Černý, pouštět neměl.

„Vyhazovat Jiřího Černého není jako vyhazovat nějakého anonymního vrátného, ve vší úctě k vrátnému,“ říká pro Newsroom Jan Vitvar, vedoucí kulturní rubriky časopisu Respekt. „Vůbec nechápu nějaký důvod, proč by taková legenda, navíc s tak úspěšným pořadem, měla být propuštěna,“ dodává. 

Souhlasí s ním i šéfredaktor časopisu Headliner Honza Vedral. „Myslím si, že by osobnosti, jako je Jiří Černý, které se opravdu zasloužily o kulturu v tom dobrém smyslu a díky kterým jsme všichni poznali spoustu báječné muziky, z veřejného prostoru neměly mizet,“ vysvětluje.

Jiří Černý se žurnalistice věnuje přes padesát let. Nejprve komentoval sport, v roce 1961 ale začal pracovat jako kulturní redaktor Mladého světa. O tři roky později pak v rozhlase vytvořil první československou hitparádu Dvanáct na houpačce. Na začátku normalizace musel z rozhlasu z politických důvodů odejít. Vrátit se mohl až po sametové revoluci.

Mezitím se živil svými poslechovými pořady. „Já bych měl jakémukoliv předsedovi KSČ posílat každý den ráno za dveře flašku šampaňského. Protože oni mě tím, že mě vyhodili nejdřív z Mladého světa, potom z Rozhlasu a potom z Lidové konzervatoře, kde jsem učil, donutili najít si svůj způsob práce a obživy. Byla to skvělá příprava na život po roce 1990,“ komentuje Černý pro Newsroom. 

Odpor k režimu – to je důvod, proč je Černý tak významný, míní Vedral

Právě Černého odpor k tehdejšímu režimu je podle Vedrala jedním z důvodů, proč je hudební kritik tak významnou osobností. „Na svých poslechových diskotékách i v době normalizace pouštěl skladby, které se veřejně hrát nesměly. Sestavil desku Bratříčku, zavírej vrátka od Karla Kryla. Jsou to věci, které se nezapomínají a které by se zapomínat neměly,“ vysvětluje novinář.

Podle Vitvara je ale Černý inspirativní osobností i pro dnešní hudební kritiky a publicisty. „To, co si od něj můžou vzít, je jeho obrovský přehled a jeho přesné postřehy. On měl vždycky opravdu velmi jasno o tom, co se děje, a dokázal o hudbě přemýšlet nejen v souvislosti s hudbou, ale i se společenskými událostmi,“ vysvětluje.

Každopádně, konec Jiřího Černého v ČRo ještě není jistý. V polovině března se má, podle svých slov, sejít s programovým ředitelem Ondřejem Nováčkem a probrat s ním alternativní možnost spolupráce.

„Samozřejmě, Jiří Černý nemá jen z toho, že existuje, doživotní právo být na Českém rozhlase,“ upozorňuje na druhou stranu problému Honza Vedral. „Nicméně, pokud jeho vyhození vyvolalo nějakou veřejnou debatu, kterou bezpochyby vyvolalo, a následkem toho bude, že Český rozhlas si uvědomí, že v tomto případě udělal velkou chybu, a pokusí se ji nějakým důstojným způsobem napravit, tak je to jenom dobře,“ dodává. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
před 18 hhodinami

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
16. 4. 2025

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025
Načítání...