Recenze: Kursk nabízí jen vzorově fádní drama podle skutečné události

Tragédie ruské jaderné ponorky K-141 Kursk, ke které došlo v srpnu 2000, je ve výkladu dánského režiséra Thomase Vinterberga zejména příležitostí k emocionálnímu nátlaku. Ačkoli je filmový Kursk technicky způsobilý, coby vyprávění se uchyluje k jednoduchým dramaturgickým zkratkám.

Jen stěží se dá v Kursku najít nějaký prvek, který by naznačoval autorství Thomase Vinterberga. Kdysi troufalý režisér, který spolu s Larsem von Trierem stál za manifestem Dogma 95, se postupně vzdálil experimentální kapitole své tvorby a otevřel se tradičnějším projektům.

Jestliže se svým filmem Komuna slavil před dvěma roky úspěch na festivalu v Berlíně (ocenění Stříbrný medvěd pro nejlepší herečku Trine Dyrholmovou), šlo už o nového Vinterberga, jenž přesně pracuje s ozkoušenými technikami hollywoodského stylu.

Žádné jiné evropské studio nemohlo Vinterbergovy schopnosti využít lépe než EuropaCorp, produkční společnost stojící za věrnými nápodobami amerických blockbusterů jako Lucy (2014) či Valerian a město tisíce planet (2017). Vinterberg nahradil původního režiséra Martina Zandvlieta a dostal se k velkoryse financovanému projektu.

Herecké hvězdy na šikmé ploše

K zachycení mezinárodního pozdvižení, které katastrofa z 12. srpna 2000 vyvolala, zvolil scenárista Robert Rodat všeobjímající hledisko, jež sleduje přeživší, jejich rodiny a ruské i britské námořní síly. Ačkoli historicky bylo neméně podstatné následné vyšetřování příčin tragédie, děj filmu je vázán na životy těch, kteří po explozích torpéd zůstali uvězněni na dně Barentsova moře. V přechodech mezi množstvím postav, které se nachází na odlišných místech a mají různé cíle, Vinterberg zajišťuje bezproblémovou orientaci.

Kursk tvoří velký herecký ansámbl s mnoha zvučnými jmény, jednotlivé role ovšem zrcadlí schematičnost zvoleného přístupu. Matthias Schoenaerts má jako námořník Michail Averin patrně nejblíže k tradiční představě protagonisty. Svou snaživou kreací působí v mnoha pasážích jako magnet pozornosti, jenž spolehlivě pozvedává zážitek z filmu. Své momenty má také plochá, nicméně srozumitelná postava admirála Grudzinského v podání Petera Simonischeka, který díky filmu Tlumočník (2018) nedávno zanechal stopu i ve slovenské a české kinematografii.

Figury komodora Russella (Colin Firth) a admirála Petrenka (Max von Sydow), které proti sobě stojí ve sporu o vedení záchranné operace, působí spíše jako argumenty než lidské osoby. Britská solidarita se takto setkává s ruským politickým intrikařením a pokrytectvím. Přímo politováníhodná je poté úloha Tanji Averinové, manželky přeživšího námořníka, které se zhostila Léa Seydouxová. Ve své podstatě představuje všechna myslitelná klišé role štkající ženy z domácnosti, jejíž jedinou povahovou vlastností je být milující manželkou hlavnímu hrdinovi a starat se o jeho dobro.

Není pak překvapením, že uchyluje-li se Vinterberg k hrubým zkratkám při nakládání s ústředními postavami, působí i celá vypravěčská koncepce velmi fádně. Po zlomu v podobě explozí následuje především neživotné těžení emocí a patosu. To se dostavuje jen trochu znalému divákovi v mnoha rozpoznatelných scénách – vyprávění vzpomínek, motivační proslovy, psaní vzkazů pro rodinu při žmoulání fotografií a předsmrtné vize blízkých. Patří k nim i chvíle odlehčení, které přichází v přesně předurčený čas a nepůsobí o nic autentičtěji.

Fabulace pro slzy

Vinterberg užívá složek filmového stylu v pokorné snaze natočit poutavé (melo)drama bez ostrých hran. Jediným výrazným rozhodnutím je změna šířky filmového obrazu, ke které dochází při vyplutí ponorky na moře. Film je od této chvíle prezentován v poměru 2.35:1 oproti původním rozměrům 1.66:1, ke kterým se později opět vrací v epilogu.

Pompézní krok ovšem vzbuzuje spíše otázky. Širokoúhlé záběry nijak nesouzní se stísněnými prostory ponorky, v nichž se Kursk většinou odehrává, a při snímání detailů tváří ztrápených námořníků pod slabým světlem zůstává formát zhola zbytečný.

Kursku je tak předurčeno, že největší vášně rozvíří jako politické stanovisko. Film je velmi kritický ke konání ruských činitelů, kteří kvůli obavám ze špionáže odmítali pomoc jiných států. Rodat s Vinterbergem jsou opatrní, aby kritiku soustředili do správných míst, hlavně tedy do mocenských struktur v námořnictvu, nikoli do Ruska samotného.

V případě admirála Petrenka se ale nebezpečně blíží typologii vetchého, moci se držícího starce, která se paradoxně objevovala v rané kinematografii Sovětského svazu.

Za těmito rozhodnutími ale není třeba hledat zlovůli. Kursk jako schematická interpretace skutečné události zkrátka staví hrdiny proti zbabělcům, člověka z lidu proti arcilotrům a bezpodmínečnou šlechetnost proti zatvrzelosti. Fabuluje pro emocionální účinky a užívá všeho, co bylo při událostech v srpnu 2000 na dosah ruky. V porovnání s filmy, které se snaží postihnout komplikované dějinné situace bez černobílé optiky, se Kursk přístupem jeví nejen jako výsostně starosvětský, ale hlavně zastaralý.

Přečtěte si také recenzi na film Kursk od Víta Schmarce na kulturně-kritickém webu ČT ArtZóna. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
29. 5. 2025
Načítání...