Recenze: Raubíř Ralf a internet je chytrá satira o absurditách on-line světa

Rodinný animovaný film, v němž se hlavní hrdinové snaží co nejrychleji vydělat peníze na internetu, může být buď podbízivá záležitost pro generaci YouTuberů a on-line hráčů, anebo zábavná satira, která si z webových humbuků dělá legraci. Film Raubíř Ralf a internet je naštěstí ten druhý případ.

3D animák studia Disney Raubíř Ralf z roku 2012 vycházel z osmdesátkových arkádových videoher. Některé z nich upadly v zapomnění, další – jako Super Mario Bros. nebo Street Fighter – zůstávají v obecném povědomí díky novým a novým hrám se stejnými postavičkami. A z jiných, například z Pac-Mana nebo Space Invaders, se pro mnohé staly ikony symbolizující samotné videoherní médium. Ovšem žádnou z nich na starých herních automatech současní dětští diváci téměř jistě nehráli.

Tvůrcům Raubíře Ralfa se přesto podařilo tuto diváckou skupinu zaujmout. Nebabrali se totiž v nostalgických připomínkách arkádové éry, nýbrž z prostředí herny plné automatů učinili abstraktní hřiště, kde se potkávají postavičky z různých her a prostředí v těch nejdivočejších a nejroztodivnějších kombinacích. A Raubíř Ralf a internet dělá totéž – s prostředím internetu.

Udělat z internetu dějiště (dětského) filmu není až tak divný nápad, jak by se mohlo zdát. Studio Pixar vytvořilo ve snímku V hlavě (2015) v podstatě totéž s lidskou myslí. Ostatně i proslulý Počátek (2010) režiséra Christophera Nolana stojí na principu, že něco, co není časoprostorové, ať už je to internet, lidská mysl, nebo sny, se převede na něco, co časoprostorové je.

Filozofové či neurovědci mohou právem namítat, že lidská mysl ani sny nefungují tak, jak nám to ukazují zmíněné snímky. O to v nich ovšem ani tak nejde – spíše se snaží vytvářet pro diváky prostředí abnormální, ale zároveň důvěrně známá. V Raubíři Ralfovi a internetu se takto podařilo vytvořit kousavý obrázek toho, jak by internet vypadal, kdyby místem byl…

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vězni v hlavní roli West Side Story. Národní divadlo zařadilo záznam na program

Muzikál West Side Story nastudovaný vězni viděla i veřejnost. Záznam tento víkend uvedlo pražské Národní divadlo. Podle vězeňské služby podobné projekty usnadňují návrat na svobodu. Divadlo ve vězení není běžné, i proto ho národní scéna mimořádně na program zařadila.
30. 3. 2025

Zemřel herec Richard Chamberlain

Ve věku 90 let zemřel americký herec Richard Chamberlain, informuje list Variety. Proslavil se zejména v minisériích Šogun a Ptáci v trní, má za sebou ale i množství rolí na divadle. Podle listu byl Chamberlain pohledným a sošným „idolem“ klasického střihu, ačkoliv se nikdy nestal přímo hvězdou stříbrného plátna.
30. 3. 2025Aktualizováno30. 3. 2025

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
29. 3. 2025

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
29. 3. 2025
Načítání...