Ona – magický kybervztah Phoenixe a Johanssonové

Kdo jste? Kým můžete být? Kam jdete a co tam je? Jak se parádně udělat skrze škrcení mrtvou kočkou? Co dělat, když máte pocit, že už jste všechno zažili a nečeká vás už nic nového? Jak ochutnat někoho, kdo nemá tělo? Miluji tě. Odcházím od tebe. Vždycky ve mně bude kousek tebe. Kam odcházíš? Jestli se tam někdy dostaneš – najdi si mě! Tak tohle by mohlo pro začátek stačit…

Neuvěřitelná nálož citů a pocitů, vztahů a samoty, pochybností a osvobozené imaginace, která s vámi zacloumá, pohltí vás, pronikne vámi a vyzve vás, abyste ji následovali. A proto říkám hned na počátku – nebraňte se tomu, neváhejte a hlavně zbytečně nedumejte, jak (či zdali vůbec) je to možné, tak jak to zpočátku činil bytostný introvert a kreativec Nádherných dopisů.com, romantický loser a tulák po náhodných nadržených chatech Theodor. V práci se živí psaním romantických dopisů na objednávku pro ty, co na to nemají, v divně neuspořádaném a zmateném soukromém životě se průběžně již pár měsíců rozvádí se svojí ženou, s níž už sice nedokáže žít, ale ani se definitivně rozejít.

Neukotvený, nevyrovnaný a nespokojený je tenhle chlapík v kostěných brýlích, plandavých svetrech a kalhotách podivného střihu (jaký zřejmě bude in za nějakých pár let v nedaleké budoucnosti, kdy se tahle virtuální sci-fi love story odehrává). Jenomže všechno se zásadně a osudově změní ve chvíli, kdy si pořídil první operační systém s umělou inteligencí, úžasným ženským hlasem, který zní zrovinka jako Scarlett Johanssonová, s libozvučným jménem Samantha a mentálním potenciálem milionu osobností, podle nichž ji programátoři napsali. „Něco jako člověk, ale vlastně jen hlas v počítači,“ řekl si na počátku vcelku rozumně Theodor, který v tu chvíli ještě zdaleka nemohl tušit, jak hluboce ho tato virtuální komunikace zasáhne, zásadně ovlivní jeho citový život a obrátí tohle výchozí hodnocení naruby.

Ona / Joaquin Phoenix
Zdroj: ČT24/Falcon

Zamilovat se do operačního systému a začít s ním „chodit“ ve stylu „jsme jenom ty a já“ je v kultivovaném a inteligentním scenáristickém a režijním aranžmá Spikea Jonzeho tak snadné a přirozené jako sbalit holku na noční diskotéce. To, co zní jako intelektuální ptákovina či studentům filmové vědy dobře známá mutace Metzova imaginárního signifikantu, se tu stává přirozeným prostorem nenaplněných emocí a východiskem pro nejisté, toužící, potřebné a také do jisté míry neschopné zvládat opravdové city a dlouhodobě budovat standardní vztahy. Právě tohle je Theodorův zásadní problém. A právě v tomhle mu imaginární Samantha (se kterou lze příležitostně provozovat i něco jako sex po telefonu) tak zásadně píchla, že se pro něj stala trojrozměrnou realitou a integrální součástí jeho poněkud zmateného a neurovnaného staromládeneckého života.

Spike Jonze (V kůži Johna Malkoviche, Adaptace) točí většinou za sebe a po svém, znepokojivě, nestandardně, osobitě a originálně. A tohle všechno platí i pro tento jeho více než dvouhodinový opus, jehož základními (neřkuli jedinými) stavebními kameny jsou dialogy. Podstatné ovšem je, že jejich prostřednictvím je rozvíjen originální, do detailů propracovaný, úsporně aranžovaný a hlavně (navzdory tomu, že chlapík se tu miluje s mobilem) uvěřitelný a oslovující příběh, který s ním sdílíte a prožíváte. Samozřejmě jen v případě, když mu dokážete vykročit naproti nebo se mu alespoň zásadně nebráníte. A nemělo by vám to působit potíže, protože jemně načrtnutá podoba nedaleké budoucnosti téměř splývá se současností, je zvláštním způsobem autentická a čiré fikci dokáže vdechnout rozměr reality.

Soustředěná režie bez zbytečných ornamentů, originální námět, brilantní scénář nikoli náhodou oceněný letos Oscarem (jako jediný z pěti nominací za nejlepší film, výpravu, hudbu, píseň „The Moon song“ a původní scénář), úžasný herecký výkon Joaquina Phoenixe a neuvěřitelný hlas Scarlett Johanssonové (pro kterou by měli založit zvláštní oscarovou kategorii) - to jsou pevné pilíře, na kterých je Ona pevně a elegantně postavena. Bizarním knírem zpitvořený Joaquin Phoenix, který od prvního záběru vlastně neopustí filmové plátno, tu odehrál skvělý a netriviální part nejistého a po citovém vztahu prahnoucího samotáře, jenž uvěřitelně předvádí, co všechno lze prožít s mobilem, skrze který k němu intuitivní Samanta promlouvá. Přestože se na ni nechce vázat, stává se jeho závislost stále hlubší a osudovější, což není v daném kontextu jednoduché předvést tak, aby to nesklouzlo do nechtěně parodické roviny.

Neméně úžasnou práci pak odvádí sexy a chápavý hlas Scarlett Johanssonové, kterou sice na plátně neuvidíte, ale dokážete si ji představit, a to jak při erotické masáži, tak na výletním pikniku ve čtyřech. A věříte, že začíná cítit dotyky na své neexistující kůži, sdílíte s ní nejistotu, zdali její pocity jsou skutečné, nebo naprogramované, a dokážete pochopit, proč za sebe nabídla Theodorovi náhradní (ale zato reálné) tělo, což se ukázalo jako hodně blbý nápad.

Ona / Joaquin Phoenix, Amy Adamsová
Zdroj: ČT24/Falcon

Kouzlo tohoto spektáklu spočívá v tom, že s nimi začínáte hrát jejich hru a po čase vám tak nebude připadat divné, že Samantha vzdychá, když není člověk. A budete souhlasit s tím, že klavírní skladba může nahradit neexistující fotografii, a dotkne se vás, že kromě Theodora komunikuje Samantha současně ještě s dalšími 8316 klienty, z nichž naštěstí miluje jen 641 stejně jako jeho. Je to znepokojivé a šílené, ale tak už to v softwarových kybervztazích zřejmě chodí.

Ona je mimořádně chytrá, byť zřejmě nikoli každého oslovující romantická sci-fi o naslouchání a odpovídání, a také o potřebě vzájemných vztahů, lásky a komunikace. A rovněž o tom, jak těžké i snadné je dívat se na svět očima druhého a jak příjemné nechat si o sobě zdát. Minulost je tu chápána jako příběh, který si vyprávíme a romantický vztah s operačním systémem jako něco raritního, vzácného, ale v zásadě možného. Režisér Spike Jonze si tu poprvé (a řekl bych, že nikoli naposled) napsal scénář pro svůj opus a vstřícná a nenápadná kamera Hoyteho Van Hoytema ho citlivě přepisuje, nic příliš nestylizuje, ale spíše nás provází. Výsledkem je příjemné překvapení, minimalistický a zvláštním způsobem subtilní film, který dokazuje, co všechno lze pořídit „jen“ za nějakých dvacet tři milionů dolarů.

Všechno ale někdy nějak skončí. Theodor s podobně postiženou kámoškou Amy sedí na střeše mrakodrapu. Pod nimi se neklidně převaluje noční L.A. a před nimi je spousta nenaplněné naděje a důvěřivého očekávání. Tak do toho jděte, nebojte se k nim přisednout a nedopusťte, aby vás minuli!

HER/ONA. USA 2013, 126 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie a scénář: Spike Jonze. Kamera: Hoyte Van Hoytema. Hudba: Arcade Fire, Owen Pallett. Hrají: Joaquin Phoenix (Theodore), Scarlett Johanssonová (Samantha – hlas), Amy Adamsová (Amy), Matt Letscher (Charles), Ronney Maraová (Catherine), Chris Pratt (Paul). V kinech od 27. března 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...