Ona – magický kybervztah Phoenixe a Johanssonové

Kdo jste? Kým můžete být? Kam jdete a co tam je? Jak se parádně udělat skrze škrcení mrtvou kočkou? Co dělat, když máte pocit, že už jste všechno zažili a nečeká vás už nic nového? Jak ochutnat někoho, kdo nemá tělo? Miluji tě. Odcházím od tebe. Vždycky ve mně bude kousek tebe. Kam odcházíš? Jestli se tam někdy dostaneš – najdi si mě! Tak tohle by mohlo pro začátek stačit…

Neuvěřitelná nálož citů a pocitů, vztahů a samoty, pochybností a osvobozené imaginace, která s vámi zacloumá, pohltí vás, pronikne vámi a vyzve vás, abyste ji následovali. A proto říkám hned na počátku – nebraňte se tomu, neváhejte a hlavně zbytečně nedumejte, jak (či zdali vůbec) je to možné, tak jak to zpočátku činil bytostný introvert a kreativec Nádherných dopisů.com, romantický loser a tulák po náhodných nadržených chatech Theodor. V práci se živí psaním romantických dopisů na objednávku pro ty, co na to nemají, v divně neuspořádaném a zmateném soukromém životě se průběžně již pár měsíců rozvádí se svojí ženou, s níž už sice nedokáže žít, ale ani se definitivně rozejít.

Neukotvený, nevyrovnaný a nespokojený je tenhle chlapík v kostěných brýlích, plandavých svetrech a kalhotách podivného střihu (jaký zřejmě bude in za nějakých pár let v nedaleké budoucnosti, kdy se tahle virtuální sci-fi love story odehrává). Jenomže všechno se zásadně a osudově změní ve chvíli, kdy si pořídil první operační systém s umělou inteligencí, úžasným ženským hlasem, který zní zrovinka jako Scarlett Johanssonová, s libozvučným jménem Samantha a mentálním potenciálem milionu osobností, podle nichž ji programátoři napsali. „Něco jako člověk, ale vlastně jen hlas v počítači,“ řekl si na počátku vcelku rozumně Theodor, který v tu chvíli ještě zdaleka nemohl tušit, jak hluboce ho tato virtuální komunikace zasáhne, zásadně ovlivní jeho citový život a obrátí tohle výchozí hodnocení naruby.

Ona / Joaquin Phoenix
Zdroj: ČT24/Falcon

Zamilovat se do operačního systému a začít s ním „chodit“ ve stylu „jsme jenom ty a já“ je v kultivovaném a inteligentním scenáristickém a režijním aranžmá Spikea Jonzeho tak snadné a přirozené jako sbalit holku na noční diskotéce. To, co zní jako intelektuální ptákovina či studentům filmové vědy dobře známá mutace Metzova imaginárního signifikantu, se tu stává přirozeným prostorem nenaplněných emocí a východiskem pro nejisté, toužící, potřebné a také do jisté míry neschopné zvládat opravdové city a dlouhodobě budovat standardní vztahy. Právě tohle je Theodorův zásadní problém. A právě v tomhle mu imaginární Samantha (se kterou lze příležitostně provozovat i něco jako sex po telefonu) tak zásadně píchla, že se pro něj stala trojrozměrnou realitou a integrální součástí jeho poněkud zmateného a neurovnaného staromládeneckého života.

Spike Jonze (V kůži Johna Malkoviche, Adaptace) točí většinou za sebe a po svém, znepokojivě, nestandardně, osobitě a originálně. A tohle všechno platí i pro tento jeho více než dvouhodinový opus, jehož základními (neřkuli jedinými) stavebními kameny jsou dialogy. Podstatné ovšem je, že jejich prostřednictvím je rozvíjen originální, do detailů propracovaný, úsporně aranžovaný a hlavně (navzdory tomu, že chlapík se tu miluje s mobilem) uvěřitelný a oslovující příběh, který s ním sdílíte a prožíváte. Samozřejmě jen v případě, když mu dokážete vykročit naproti nebo se mu alespoň zásadně nebráníte. A nemělo by vám to působit potíže, protože jemně načrtnutá podoba nedaleké budoucnosti téměř splývá se současností, je zvláštním způsobem autentická a čiré fikci dokáže vdechnout rozměr reality.

Soustředěná režie bez zbytečných ornamentů, originální námět, brilantní scénář nikoli náhodou oceněný letos Oscarem (jako jediný z pěti nominací za nejlepší film, výpravu, hudbu, píseň „The Moon song“ a původní scénář), úžasný herecký výkon Joaquina Phoenixe a neuvěřitelný hlas Scarlett Johanssonové (pro kterou by měli založit zvláštní oscarovou kategorii) - to jsou pevné pilíře, na kterých je Ona pevně a elegantně postavena. Bizarním knírem zpitvořený Joaquin Phoenix, který od prvního záběru vlastně neopustí filmové plátno, tu odehrál skvělý a netriviální part nejistého a po citovém vztahu prahnoucího samotáře, jenž uvěřitelně předvádí, co všechno lze prožít s mobilem, skrze který k němu intuitivní Samanta promlouvá. Přestože se na ni nechce vázat, stává se jeho závislost stále hlubší a osudovější, což není v daném kontextu jednoduché předvést tak, aby to nesklouzlo do nechtěně parodické roviny.

Neméně úžasnou práci pak odvádí sexy a chápavý hlas Scarlett Johanssonové, kterou sice na plátně neuvidíte, ale dokážete si ji představit, a to jak při erotické masáži, tak na výletním pikniku ve čtyřech. A věříte, že začíná cítit dotyky na své neexistující kůži, sdílíte s ní nejistotu, zdali její pocity jsou skutečné, nebo naprogramované, a dokážete pochopit, proč za sebe nabídla Theodorovi náhradní (ale zato reálné) tělo, což se ukázalo jako hodně blbý nápad.

Ona / Joaquin Phoenix, Amy Adamsová
Zdroj: ČT24/Falcon

Kouzlo tohoto spektáklu spočívá v tom, že s nimi začínáte hrát jejich hru a po čase vám tak nebude připadat divné, že Samantha vzdychá, když není člověk. A budete souhlasit s tím, že klavírní skladba může nahradit neexistující fotografii, a dotkne se vás, že kromě Theodora komunikuje Samantha současně ještě s dalšími 8316 klienty, z nichž naštěstí miluje jen 641 stejně jako jeho. Je to znepokojivé a šílené, ale tak už to v softwarových kybervztazích zřejmě chodí.

Ona je mimořádně chytrá, byť zřejmě nikoli každého oslovující romantická sci-fi o naslouchání a odpovídání, a také o potřebě vzájemných vztahů, lásky a komunikace. A rovněž o tom, jak těžké i snadné je dívat se na svět očima druhého a jak příjemné nechat si o sobě zdát. Minulost je tu chápána jako příběh, který si vyprávíme a romantický vztah s operačním systémem jako něco raritního, vzácného, ale v zásadě možného. Režisér Spike Jonze si tu poprvé (a řekl bych, že nikoli naposled) napsal scénář pro svůj opus a vstřícná a nenápadná kamera Hoyteho Van Hoytema ho citlivě přepisuje, nic příliš nestylizuje, ale spíše nás provází. Výsledkem je příjemné překvapení, minimalistický a zvláštním způsobem subtilní film, který dokazuje, co všechno lze pořídit „jen“ za nějakých dvacet tři milionů dolarů.

Všechno ale někdy nějak skončí. Theodor s podobně postiženou kámoškou Amy sedí na střeše mrakodrapu. Pod nimi se neklidně převaluje noční L.A. a před nimi je spousta nenaplněné naděje a důvěřivého očekávání. Tak do toho jděte, nebojte se k nim přisednout a nedopusťte, aby vás minuli!

HER/ONA. USA 2013, 126 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie a scénář: Spike Jonze. Kamera: Hoyte Van Hoytema. Hudba: Arcade Fire, Owen Pallett. Hrají: Joaquin Phoenix (Theodore), Scarlett Johanssonová (Samantha – hlas), Amy Adamsová (Amy), Matt Letscher (Charles), Ronney Maraová (Catherine), Chris Pratt (Paul). V kinech od 27. března 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
6. 12. 2025

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...