Recenze: 36 let Punkovýho království oslavil Visací zámek ve vyprodané Lucerně

Po loňském vyprodaném koncertě v pražské Lucerně se kapela Visací zámek opět vrátila na místo činu, aby oslavila už 36. výročí Punkovýho království. Jako speciální hosty s sebou vzala kapelu Plexis, pokřtila svůj nový klip a stejně jako loni byla Lucerna natřískaná k prasknutí.

Že to bude velká akce, bylo jasné už při vstupu do pasáže. Fronta až ke „koni“ a pestrobarevná číra a pankáči všech věkových kategorií všude, kam se podíváš. Šestatřicet let na scéně, navíc v původní sestavě, to už je poměrně slušný výkon, který je třeba řádně oslavit. Takže: kohouty postavit, nazout těžké boty a vyrazit do poga!

Už mi to kroutí nohy, čoveče

V neklimatizované Lucerně bylo jako vždy vedro k zalknutí, což ale málokomu vadilo. Kdo mohl, sházel svršky, posilnil se na baru a vyrazil na parket.

Jako první se pódia ujala pražská punková stálice Plexis. Kapela kolem frontmana a zakladatele Petra „Sida“ Hoška působí na scéně již od roku 1984 a po lehčí odbočce ke street-rocku a obměně sestavy se vrátila ke svým punkovým kořenům. Kdysi s nimi hrával na kytaru i frontman „Visáčů“ Jan Honny Haubert. Fanouškům zahrála své nejznámější hity jako Půlnoční rebel, Svět jsou bary, Punk a pláč nebo třeba Pád z oblaků. Pod pódiem se pogovalo a tancovalo a nálada se začínala dostávat do toho správného varu.

Plexis, Lucerna Velký sál, 9. 11. 2018
Zdroj: ČT24/Petr Honzejk

My jsme ta kapela ze samejch pankáčů! Jakpak se zachová správec a správcová?

To správné punkové peklo vypuklo s nástupem oslavence na pódium. Na scéně kromě hlavních protagonistů nechyběla nezbytná dopravní značka s číslem 36. Bicí souprava byla ozdobena symbolickou maskou z traktoru, který měl ten večer svůj zvláštní význam – během koncertu byl totiž oficiálně pokřtěn nový videoklip kapely ke stejnojmenné skladbě, který se svého uvedení dočkal 35 let od svého vzniku.

„Visáči“ ho darovali svým fanouškům ke stoletému výročí republiky a na pódium ho přišel pokřtít jeho režisér a scenárista Jan Zajíček. Videoklip se promítal na velkém projekčním plátně na pódiu a kapela pak song ještě zahrála naživo, aby návštěvníci nebyli o nic ochuzeni.

Tady klíšťatům pšenka nepokvete… Dorazil totiž i Kvílivý Hroch

Koncert samotný měl svižné tempo, jak se na správný punkový koncert sluší. „Visáči“ sypaly jednu hitovku za druhou a zahráli nejen průřez svou tvorbou včetně nejznámějších a dalo by se říct až kultovních skladeb jako Cigára, Domovnice, již zmíněný Traktor nebo Známka punku, ale i pár nových skladeb.

Na parketu se přímo pod pódiem utvořil docela slušný kotel, ve kterém se pogovalo a trička létala vzduchem. Jeden ze šťastných fanoušků si dokonce střihnul skok z pódia přímo do rozvášněného davu. Všichni si tak spolu se svými oblíbenci mohli zazpívat, že „tyhlety cigára kouřil i můj strýc, dokud pak neumřel na rakovinu plic“, že „domovnice je zlá baba – baba zlá“, zanadávat si na klíšťata, kterým je třeba vyhlásit válku, na kriminalitu mládeže, zanadávat na prezidenta  nebo že „nosit křiváka naruby a zapíchnout si kohoutí dráp do huby“ není známka punku, protože ten je jinde!

Členové kapely samotné byli v dobrém naložení, byť jeden z členů, baskytarista a vynálezce umělého číra Vladimír Motýlek Savec nedávno prodělal těžkou nehodu, při které si zlomil sedm žeber. S fanoušky po celou dobu komunikovali a spolu s nimi se výtečně bavili. Dalo by se tedy říct, že oslava se povedla na výbornou. A tak to má být, protože punk není mrtvý, ten nikdy neumírá, vy volové!

Tradiční výroční koncert Visacího zámku proběhl v rámci letošního Never Die Tour a byl dobrovolně povinný pro každého pravověrného fanouška. Jako tradičně na každém koncertu byl pro fanoušky nachystán merch kapely, kde jste si mohli pořídit vše od triček po čepice či placky nebo peněženky s tématem obou kapel. Pro sběratele a příznivce vinylů byla k dostání i zbrusu nová Reedice LP Visací zámek 02! Turné pokračuje v Jablonci, Chrudimi, Malé Hraštici, Třebíči a Jablunkově a završí se dalšími výročními koncerty v Brně a Českých Budějovicích.

Visací zámek (familiérně Visáči) je punková skupina, působící na české hudební scéně již od roku 1982. Kapela hraje stále v původní sestavě. Zejména v počátcích svojí tvorby silně ovlivnila zvuk celé jedné generace kapel a názory celé jedné generace posluchačů. Hity jako Uniformy nebo Dopravní značky položily ideový základ moderního českého anarchopacifismu, ostatní raná díla skupiny Visací zámek jsou zase pevně rozkročena mezi vypjatým nihilismem a raným postmodernismem. Během 90. let se kapela ideově vzdálila původním anarchistickým ideálům a punkovému zvuku a myšlenkově se přiblížila spíše nihilismu a hudebně pak možná dřevnímu heavy-metalu. V současné době se kapela vrací k punkovým kořenům a snaží se získat přízeň další generace fanoušků a fanynek například hitem a videoklipem Známka punku.

Při koncertech kapely bývají provolávána hesla „Punk's not dead, vy volové“ či úprava hesla „Punk's not dead“ na „Punk's not sweet“, která se stala pro kapelu tradičními.

Členové:
Jan „Hony“ Haubert – zpěv