Od plotny na parket. Korejské tančící babičky se odvázaly i na Tanci Praha

Festival Tanec Praha si v letošním ročníku předsevzal, že ukáže tanec jako umění, které není omezeno věkovými hranicemi. Nejlepším důkazem jsou Dancing Grandmothers. Jihokorejský soubor tančících babiček vystoupil v Praze v neděli, mnohým členkám souboru je přes osmdesát let a tento projekt pro ně byl první možností „odvázat se“ tancem.

Video Události v kultuře
video

Jihokorejské tančící babičky vystoupily na Tanci Praha

Babičky dohromady s profesionálními, o dvě generace mladšími tanečníky svedla jihokorejská choreografka Eun-Me Ahn, která je ve své zemi výraznou osobností současného tance. Příběhy členek souboru jsou podobné – na stará kolena nachází radost v něčem, co je pro ně uvolněním v poněkud svázané japonské společnosti.

„Tanec je pro mě způsob, jak vyjádřit všechny emoce. Ty smutné i ty veselé. Je to moje poslední šance,“ říká například jednaosmdesátiletá Nam Sook, která nikdy v životě netančila – dokud ji neoslovila Eun-Me Ahn.

Překračování tradic a hranic

Choreografka objížděla s několika tanečníky a kamerou korejská velkoměsta i farmářský  venkov, aby místní ženy inspirovala k tanci a k vykročení z upjaté výchovy plné disciplíny a sebeovládání. „Nikdy neměly možnost poznat tanec nebo umění kvůli druhé světové válce, korejské válce, japonské okupaci. Žena v korejské společnosti je obvykle v roli hospodyně a matky,“ vysvětluje Eun-Me Ahn. 

Sama prošla tradiční korejskou výchovou, ale poté odešla studovat do Ameriky. Odtud se do Jižní Koreje vrátila ovlivněná zahraniční zkušeností. Inspirovala se filozofií pionýrky moderního tance Isadory Duncanové, objevovala šamanské tradice. Její tvorbu poznamenalo i přátelství s německou tanečnicí Pinou Bauschovou.

Korejská choreografka Eun-Me Ahn
Zdroj: ČTK
Autor: Ondřej Deml

Snaží se, aby tanec překračoval hranice – nejen ty věkové. V době dubnového summitu, na němž se Severní a Jižní Korea dohodly na jaderném odzbrojení, vytvořila představení, v němž použila severokorejský tradiční tanec. „Nemohli jsme se společně potkat. Použila jsem proto tanečníky svého souboru, ale vypůjčila si severokorejské pohyby,“ věří Eun-Me Ahn, že země, které kdysi bývaly jednou, si jsou pořád blízké. 

Vystoupení Dancing Grandmothers patřilo k vrcholům letošního Tance Praha. Třicátý ročník ale uzavře až v pondělí 25. června multižánrová inscenace Sunny ve Francii žijícího izraelského choreografa Emanuala Gata.