Recenze: Elton John měl pravdu, přesvědčili v Praze 2CELLOS

V rámci turné k poslednímu albu Score se v pražské O2 areně představili chorvatští instrumentalisté 2CELLOS. Že jde o jedny z největších hvězd současnosti, bylo jasné už od jeho ohlášení – koncert byl několik měsíců před jeho konáním beznadějně vyprodaný.

2CELLOS se od svého vzniku stali doslova fenoménem. Do hudebních výšin je raketově vynesla předělávka slavného hitu zesnulého krále popu Michaela Jacksona Smooth Criminal, která se na YouTube stala doslova virálním hitem a objevila se i v slavném seriálu Glee společnosti 20th Century Fox. Hrají vše od klasických skladeb, Bachem počínaje, přes hity rockových velikánů, jako jsou Led Zeppelin, AC/DC či Iron Maiden, až po slavné filmové melodie z Kmotra, Titanicu či Pána prstenů.

Není proto divu, že smlouva s nahrávací společností na sebe nenechala dlouho čekat, stejně tak pozvánka na společné turné od velikána takového formátu, jako je sir Elton John. Ten o mladé dvojici mluvil v samých superlativech. „Zajděte se na ně podívat naživo, jsou opravdu úžasní. Nevzpomínám si, že bych od koncertu Jimiho Hendrixe někdy v šedesátých letech viděl něco tak strhujícího,“ lákal fanoušky na jejich samostatné světové turné.

To odstartovalo v červenci loňského roku jako podpora k vydání čtvrté studiové nahrávky Score. Na albu se zaměřili na slavné ústřední filmové a televizní melodie, jako je Rain Man, Titanic, Kmotr nebo Hra o trůny.

Ahoj, Praho! Strhující hudební výkon, úžasná světelná show i vtipné průpovídky

Začátek koncertu ve vyprodané hale byl ohlášen na 20. hodinu. Až na pár opozdilců se ji podařilo k určenému času zaplnit, a mohlo se tak pohodlně začít. Jelikož šlo o akci komornějšího rázu, sál byl zaplněn několika řadami sedadel. Návštěvníci tedy nebyli nuceni stát, a zážitek si tak mohli vychutnat naplno v pohodlí jak na tribunách či ve VIP salóncích, tak i v sále samotném.

Pár minut po osmé se za doprovodu Bohemian Orchestra Symphony Prague objevila ústřední dvojice na pódiu a zazněly první tóny nádherné Chariots of Fire od Vangelise. Výborně zvolená skladba na začátek krásně navodila komorní atmosféru, po níž následoval set skladeb filmových melodií, jejž odstartovala ústřední Speak Softly Love z Kmotra následovaná Moon River, oscarovým hitem z veleúspěšné Snídaně u Tiffanyho s Audrey Hepburnovou, Love Story, klasickou filmovou romancí o lásce mezi bohatým klukem a chudou dívkou, a dalším oscarovým hitem Rain Man, v němž herecky exceloval Dustin Hoffman.

Koncert 2CELLOS v Mnichově
Zdroj: Facebook/2CELLOS

Nechyběla ani notoricky známá My Heart Will Go On od Céline Dion z velehitu Titanic či Now We Are Free z Gladiátora. Vyvrcholením filmového setu pak byla bezesporu Mombasa  z Počátku režiséra Christophera Nolana s hvězdným Leonardem DiCapriem, která posbírala čtyři Oscary a již doprovázela naprosto skvostná videoprojekce. Zároveň byla první skladbou, kdy se k duu Šulić–Hauser připojil bubeník Dusan Kranjc. Filmovo-televizní set pak zakončila ústřední melodie televizního megahitu Hra o Trůny německo-íránského hudebního skladatele Ramina Djawadiho.

Long Live Rock 'n' Roll!

První polovinu koncertu sestávajícího z filmových melodií následovaly hity hvězd hudebních. Ty odstartovala Jacksonova Smooth Criminal, nechyběla ikonická Smells Like Teen Spirit od Nirvany, (I Can't Get No) Satisfaction od Rolling Stones či The Trooper od Iron Maiden (na obě kapely se mimochodem zanedlouho mohou těšit i čeští fanoušci). Nejpočetnější zástupce pak měla kapela AC/DC, jimiž byly ostatní skladby prokládany. Zazněly celkem čtyřikrát.

Druhý set byl pak zakončen skladbou Welcome to the Jungle od Guns N' Roses a nutno podotknout, že při něm již fanoušci nevydrželi sedět a už při Nirvaně se začali zvedat ze sedaček a hrnout se k pódiu. Někteří dokonce seskočili z tribun, aby se mohli přidat do tančícího a zpívajícího davu. Na konci už stála celá hala, seděli pouze návštěvníci ve VIP zónách.

Koncert 2CELLOS v Barceloně
Zdroj: Facebook/2CELLOS

Bezmála dvouhodinová show pak vyvrcholila dvojitým přídavkem v podobě Wake Me Up od nedávno zesnulého Dj Aviciiho, Despacito od Portugalce Luise Fonsiho a finální With or Without You irských U2. Nádherná skladba ve smyčcovém provedení byla krásnou tečkou za naprosto bezchybným výkonem, podtrženým úžasnou světelnou show a naprosto dokonalou videoprojekcí, jež tématicky doplňovala jednotlivé skladby.  Všechno si zkrátka perfektně sedlo, nechyběly nezbytné vtipné průpovídky při komunikaci s publikem, zdravice v češtině, „rebelské“ hraní na zádech, a dokonce ani pověstné „přískoky“ Anguse Younga v Hauserově podání.

Vnímání hudby je smyslovým prožitkem, a když ji posluchač ještě umocní ostatními vjemy, dostane skvostný celek. 2CELLOS to pochopili dokonale. Jedinečný a neopakovatelný zážitek. Sir Elton John měl pravdu.

Setlist:
Chariots of Fire, Speak Softly Love, Moon River, Love Story, Rain Man: Main Theme, My Heart Will Go On, Now We Are Free, Mombasa, Game of Thrones: Medley, Smooth Criminal, Thunderstruck, Drum Solo, Smells Like Teen Spirit, You Shook Me All Night Long, Highway to Hell, (I Can't Get No) Satisfaction, Back in Black, The Trooper, Welcome to the Jungle
Encore 1: Wake Me Up, Despacito
Encore 2: With or Without You

2CELLOS je chorvatské instrumentální duo, skládající se z Luky Šuliće (* 25. srpna 1987, Slovinsko) a Stjepana Hausera (* 15. června 1986, Chorvatsko). Luka Šulić a Stjepan Hauser se poprvé setkali v hudební akademii v Záhřebu. Šulić později přešel na londýnskou konzervatoř Royal Academy of Music a Hauser přešel na konzervatoř Royal Northern College of Music v Manchesteru. Po letech hraní klasické hudby na violoncello se rozhodli zahrát píseň Smooth Criminal od Michaela Jacksona. Nahrávka byla publikována v lednu 2011 a stala se velkým hitem na internetovém serveru YouTube. Po prvních dvou týdnech měla více než 3 miliony zhlédnutí. Objevila se dokonce v úspěšném seriálu Glee. Hrají skladby takových interpretů, jako jsou AC/DC, Nirvana nebo Led Zeppelin. Oba jsou držiteli nespočtu mezinárodních ocenění a vítězi nejprestižnějších hudebních soutěží.

Za uplynulých šest let nahráli čtyři alba, jejich videa na YouTube vykazují celkově přes 580 milionů zhlédnutí, vyprodávají největší koncertní sály, sportovní haly a amfiteátry od Ameriky přes Asii či Austrálii po Evropu. Hráli pro britskou královnu Alžbětu II. na jejím diamantovém výročí i bývalému prezidentovi Spojených států Baracku Obamovi.

Diskografie:
2Cellos (2011)
In2ition (2013)