Recenze: Marná opatrnost rozhodně není marná

Národní divadlo v Praze si jako další premiéru této sezony vybralo jeden z nejstarších dochovaných titulů baletní historie. Pražské nastudování Marné opatrnosti potěší nejen „baletomany“.

Titul v originále nese název La fille mal gardée (Dívka špatně střežená) a poprvé byl uveden roku 1789. Dodnes se přitom v mnoha choreografických pojetích a nespočtu nastudování tančí v divadlech po celém světě. Pražská inscenace je jednou z nejznámějších a velmi oblíbených verzí díla, kterou v roce 1960 vytvořil britský choreograf Frederick Ashton pro Královský balet v Londýně.

Jednoduchý příběh vypráví o lásce dvou mladých lidí, krásné Lisy a sympatického chasníka Colase, již se dívčina matka Simone pokouší překazit domluveným sňatkem s přihlouplým Alainem, synem zámožného vinaře. Nejen Alainova prostoduchost přináší celou řadu komických situací a balet je skrz naskrz protkán veselím a vtipem.

Marná opatrnost
Zdroj: Národní divadlo Praha/Dasa Wharton

Humorné scénky korunuje ta poslední, v níž nic netušící matka zamkne dceru do komory, aby ji uchránila před všudypřítomným Colasem a jeho svody. Do stejné místnosti se ale předtím potají schoval i Lisin milenec. Před svědky a notářem pak za všeobecného úžasu vychází ven ústřední pár… Ke slavnostnímu podpisu svatební smlouvy s Alainem už zákonitě nedojde. Zcela marná byla veškerá opatrnost Lisiny matky. Ať se snažila sebevíc, milencům v jejich lásce zabránit nedokázala…

Virtuozita na romantickém venkově

Výpravná inscenace se odehrává v romantické letní atmosféře plné slunce, v pestrobarevných kulisách venkovského prostředí, inspirovaného Ashtonovým zalíbením ve východoanglickém hrabství Suffolk. Vesničané tančí sborové tance ve stylu tradičních anglických lidovek, vystupují tu tančící slepice s kohoutem v čele a na scéně se objeví dokonce i živý shetlandský poník.

Představení je nadčasovou kombinací žánrů – čisté klasiky a pantomimy. Choreografovy kroky jsou muzikální, zároveň ale velmi specifické, co se stylu týče. V díle se objevuje celá řada technických výzev, náročná bryskní sóla či energická pas de deux vyžadují virtuózní výkony.

Národní divadlo uvede klasický balet Marná opatrnost (zdroj: ČT24)

Jako Lisa se v jednom z obsazení představila Marta Drastíková, držitelka ceny Thálie z roku 2013. Role dospívající dívky sólistce sluší, je hravě rozpustilá, její taneční krok je lehký a sebevědomý, vedení paží procítěné. Matěj Šust, který tančí Colase, se se svou úlohou také popasoval velmi dobře. V jeho tanečním projevu je přesnost a zároveň svěží jiskra, v hereckém projevu je tak trochu šibal.

Oběma se daří najít a udržet rovnováhu mezi vlastní přirozeností a dodržením stylu díla. Ústřední dvojici výborně doplňuje Alexandre Katsapov, jenž v roli přísné Matky Simone, kterou v Marné opatrnosti tradičně tančí muž, předvedl doslova herecký koncert.

Opatrnost není namístě

Nový baletní kus má ambice stát se na dlouhou dobu lákadlem pro široké spektrum obecenstva. Díky nové premiéře získalo Národní divadlo na repertoár atraktivní titul, který se bude líbit i návštěvníkům tancem nepolíbeným a rodinám s dětmi.

Nejbližší reprízy Marné opatrnosti se ve zlaté kapličce chystají na neděli 29. dubna.