Všechny kočky jsou šedé, Josef Bolf vzpomínky na ně zabarvuje

Prohlídka výstavy a rozhovor s Josefem Bolfem (zdroj: ČT24)

Výtvarník Josef Bolf představuje svoje díla, která veřejnost neměla možnost si prohlédnout, protože obrazy se dostaly rovnou do soukromých sbírek. Z nich je jejich majitelé nyní zapůjčili na výstavu v pražské Galerii Vyšehrad. Bolf ji nazval All Cats Are Grey - Všechny kočky jsou šedé.

Název komorního výběru své tvorby si vypůjčil z názvu melancholické písně kapely Cure. „Možná tu trochu šlo i o hru s pamětí,“ vysvětluje spojitost. „Některé obrazy jsem rok dva neviděl, přišlo mi, že vzpomínky na věci blednou a ztrácejí se. Údajně si vzpomínky obarvujeme.“

Při opětovném „setkání“ s prodanými obrazy se mu u jednotlivých děl vybavovalo, z jakých konkrétních souvislostí vychází, například ze staré rodinné fotky nebo z domu, který někde zahlédl a zapamatoval si ho. Tedy z útržků paměti. „Jsou to stavy minulosti, do nichž se autor vědomě dostával zpátky, aby je nějakým způsobem překonával,“ podotýká kurátor Petr Vaňous.

Do Bolfovy tvorby se z minulosti neustále vrací prostředí panelového sídliště, v němž šestačtyřicetiletý výtvarník vyrůstal na pražském Jižním Městě. Tedy všudypřítomná šeď, kterou vzpomínky na dětství ale mohou obarvit.

obrázek
Zdroj: ČT24

Podle Petra Vaňouse představuje sídliště v Bolfových obrazech symbol normalizace. „Jednak urbanismu, jednak životního stylu, který byl na pozadí totality problematický, ale naše generace to tak asi úplně negativně nevnímala, protože jsme tehdy byli děti. Až zpětně k tomu máme určitý kritický vztah. Myslím, že tenhle rozpor mezi tím, že jsme v něčem žili a od něčeho máme dneska odstup, vytváří zajímavou látku ke zpracování,“ domnívá se kurátor.

Hledat tento rozpor v obrazech Josefa Bolfa mohou návštěvníci Galerie Vyšehrad do 15. dubna.