Otto Placht: Hablador aneb poselství Amazonie

Každá výstava tohoto autora střední generace, absolventa AVU a dlouholetého asistenta v ateliéru Jiřího Načeradského, je vždy dobrodružstvím. Je totiž nejen dokladem dynamického vývoje tohoto plodného autora, ale také další zprávou o jeho na české poměry naprosto nekonvenčním a zcela atraktivně-fantastickém, i když nelehkém životě.

Placht již před lety našel neuvěřitelné zalíbení v barevném prostředí zcela původní, živé a divoké peruánské Amazonii. Život a práce v tomto expresivně působícím divokém a inspirativním prostředí se nesmazatelně otiskly v Plachtově díle, samozřejmě také v jeho myšlení, přístupu k divoké přírodě i k jeho vnímání současného světa, jeho přírody, vývoje, úpadku, stavu…

Otto Placht:Hablador, Galerie Belária, Praha 4,Modřany, Pod Belárií 2, 1.patro, tramvaj 3 a 17, stanice Belárie, výstava potrvá do 17.března 2013, otevřeno v běžné pracovní době.

Ovlivněn celou řadu informačních a filosofických vstupů, jako například Davidem Bohmem, hnutím New Age, fraktální geometrií, ale také evropským symbolismem, dekadencí, surrealismem i groteskou vlastně takřka nemohl najít jiný spojovací moment a katalyzátor, než pobyt v divokém prostředí džungle, objatý jejími barvami a dary i nedary, které lze zde potkat. Poznává nové rituály, zásady, jiný plnokrevný způsob života i vnímání, neznámou magickou energii… Rve se s nimi, přijímá a nepodléhá, spolupracuje,učí se i sám se stává pedagogem, vzdaluje se Evropě a podává jí přitom poctivé a láskyplné zprávy. Stává se nečekanou atrakcí, je jedním z mála, kdož zcela otevřeně přijímají, po roce 1990 možný pohyb a vývoj, vzdalujíc se středoevropské rutině, smutku, šedému vnímání.

Jeho jihoamerické postavení a role roste, práce zasahuje postupně i do užitého umění, zabývá se tiskem, výzkumem barev, architekturou, objekty… A přitom stále maluje a podává zprávy. Tentokrát v malé intimní galerii, která již několik let zdobí pražské modřanské skoro nábřeží.

Sám se přiznává, že určujícím pro něho byl zážitek džungle jako komplexního, všezahrnujícího systému. Nejvíc ho zajímala soustava vědění, která pochází jen z přírodní zkušenosti. Když jsou lidé zcela závislí na tom, co džungle dá a co si vezme, tak musejí přesně rozumět tomu, jak se k ní jako k vše prostupujícímu systému chovat.

  • Otto Placht - výstava Hablador zdroj: Galerie Belária
  • Otto Placht - výstava Hablador zdroj: Galerie Belária

Že tomu indiáni opravdu rozumějí, je ale samozřejmě idealistická představa. Všichni jejich dědečkové dnes říkají: „Jó, naši dědečkové, ti to ještě uměli, ti komunikovali s duchy, my už s nimi kontakt ztrácíme.“ Placht připomíná, že skoro v každé kultuře můžeme najít mýtus, podle něhož v minulosti existovala jakási původní harmonie, z níž jsme byli vrženi do současnosti. Tudíž lidé, kteří žili v minulosti, měli blíž k původní síle, a proto toho věděli víc. Podobně rostliny, které dnes indiáni používají ke všem možným účelům, zvlášť léčivým, mají podle nich silného ducha pouze tehdy, jsou-li doneseny z divoké džungle. Přírodní národy žijí ve světonázoru, že veškerý fyzický svět má svůj ekvivalent ve světě duchovním, tudíž neexistuje nic, co by nemělo svůj obraz v tomto „jiném“ světě. A onen jiný svět se z rostliny vytrácí, pokud není přinesena z divokého prostředí, ve kterém rostla.

Výstava Hablador, kterou Placht mimo jiné zahájil i kritickou poznámkou o současné ekologické devastaci celých peruánských oblastí, doprovodil literárně i významově bohatým textem v přikládané skládačce. Vystavená díla skutečně dokládají další fázi v Plachtově díle – původní nádherně barevně naplněné struktury, jasně reagující na barevné a významové signály místa, jsou postupně zaplňovány jakoby jednoduchými zprávami o vnímaném prostředí, jsou zabydlovány dějem, postavami s reálnými úkoly i strastmi, Peruánci tančícími, snícími, žijícími…

Sdělnost nového typu, kterou Placht představuje, dává mnoha návštěvníkům čitelnější klíče k četbě, jiným pak připomíná, že je Placht velkým malířem a že postava, děj a s tím spojené výrazivo a nejrůznější zprávy v nových vrstvách naopak ještě obohacují původní expresivně emocionální barevné strukturální poselství Amazonie. Nádherný barevný rejstřík, pro Plachta tak typický,zůstává a vede nás autorovým světem zcela spolehlivě. Navíc rozeznívá příznivé vibrace přijetí. Nezapomeňte – je to důležitá výstava a pokud budete chtít porozumět, nechte si čas a čtěte Plachtovy texty. Nejsou jednoduché, avšak nabíjejí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...