Praho, má lásko – famácké námluvy filmu

Sedmdesát minut tohoto povídkového filmu, pod nímž jsou podepsáni studenti FAMU, to jsou (kromě jiného) i tři roky jejich života. Jejich mladého života, kde se na nějaký ten rok nehledí, protože před sebou mají ještě spoustu času, který budou mít šanci naplnit smysluplným a kreativním obsahem. Ale oni se rozhodli, že budou smysluplní a kreativní již teď. A v tomto odvážném a chvályhodném úsilí je podpořilo město, Bontonfilm i vedení školy a jejich kateder scenáristiky, režie a produkce. Tak vznikl středometrážní povídkový film Praho, má lásko – a fakt, že vznikl spojením čtyř komorních a žánrově různorodých minitaur, je třeba v rámci školní filmové dílny pokládat za úctyhodný čin.

Ve chvíli, kdy tenhle studentský opus opouští školní projekci a dospěle vyráží do kin za svým divákem, ale riskuje, že v rámci školní tvůrčí dílny pochopitelné dílčí chyby a omyly budou již přece jen méně tolerovány a spolu s atypickou stopáží mohou dovést případného diváka k otázce, na co si to vlastně koupil lístek do kina.

Stručně a jasně řečeno: Na příběh s metaforickým názvem Panorama, jenž líčí, jak se matka a syn hledali tak dlouho, až se skrze fotografování našli. Téměř kaurismäkiovskou epizodu Právnička, v níž ruská imigrantka předstírá, že je někdo jiný, dostane od Květy Fialové puntíkovanou košili a mine se s tramvajákem Janem Budařem, navzdory tomu, že by to oba měli rádi. Portrét divný holky, která v povídce Obyčejný jízdní řád balí stereotypně ve vlaku kluky, i když ji to už vlastně dávno nebaví, „ozdobený“ mutacemi raně pseudoformanovských dialogů typu: „Já asi usnu, a ty?“ - „Já asi taky.“ - „Tak to bychom mohli spát spolu.“ - „To bychom mohli.“ A konečně odvázaně rozjetý fiktivní dokument Tajemství památníku, v němž jdou dva investigativní novináři po stopě místních paranormálních jevů, aby zjistili, že tu pravděpodobně řádí nabalzámovaný duch Klementa Gottwalda.

  • Praho, má lásko / Jaromíra Mílová zdroj: Bontonfilm
  • Praho, má lásko / Jiří Dvořák zdroj: Bontonfilm

Jedním z dobře známých rizik povídkových filmů je provařený fakt, že nás jeho jednotlivé epizody nikdy neoslovují stejně intenzivně, ba může se dokonce stát, že nás některá z nich neosloví vůbec. S tím je třeba počítat a tomu je také třeba přizpůsobit jejich obsah. Jestliže je k dispozici osmnáct pokusů, jak odlovit svého diváka - jako v téměř dvouhodinové povídkové mozaice Paříži, miluji tě! -, je prostě šance přímých zásahů početně větší, než když jsou k mání tyhle pokusy jen čtyři - jako v případě sedmdesátiminutové Prahy. Navíc je-li jednou ze čtyř povídek fiktivní dokument, který ne každý divák skousne (byť osobně ho pokládám za nejinvenčnější epizodu), hraničí pravděpodobnost neúplného diváckého zásahu s jistotou.

Hodně užitečného může pro povídkový film udělat jasně promyšlený (a v konečných důsledcích také dodržený) dramaturgický koncept, který stáhne jednotlivé povídky do jednoho, konzistentního celku (aniž by se jejich děje či postavy musely nutně přímo prolínat). Třeba tak, jak tomu bylo v jiném povídkovém mixu New Yorku, miluji tě!, kdy oním stmelujícím, romantickým leitmotivem všech povídkových příspěvků byl pohled na město skrze lásku v jejích nejrozličnějších podobách.

Tenhle spojovák Praze očividně chybí, takže vzbuzuje dojem (který zřejmě odpovídá realitě), že jednotlivé povídky vznikaly autonomně a posléze byly spojováky, sestávajícími ze záběrů na indiferentní pražské exteriéry, volně propojeny do jednoho celku. Integrující idea tady trochu chybí a chytlavý alternativní folk karlínsko-žižkovské skupiny Vobezdud, který tímto opusem prolíná, na to v podání holek s houslemi a harmonikou sám nestačí.

Povídková koláž Praho, má lásko dokazuje, že tahle nová generace tvůrců dokáže natočit film a že vcelku slušně zvládá základy svého řemesla. A také umí exponovat téma, vést herce a nastolit atmosféru. Již o něco méně se jí daří příběh dramaticky rozvinout a dovést k pointě. Nemohu se ubránit pocitu, že kdyby to bylo obráceně, bylo by jim i nám, filmovým divákům, lépe. Řemeslo se dá totiž doučit a zvládnout snáze nežli umění vyprávět příběh tak, aby mu bylo se zaujetím nasloucháno.

Úsporná stopáž filmové povídky je ideálním tréninkovým terénem, kde je toto možné pilovat, hledat, nacházet a ověřovat – a proto je dobře, že tenhle film vznikl. Aby si jeho tvůrci uvědomili, kolik toho ještě pořád zůstalo nevysloveno, jak je třeba jít po látce a vytěžit z ní to podstatné, o kolik více se mohli odvázat a popustit uzdu fantazii (při vzpomínce na další povídkovou variaci Tokio!) a jak je užitečné a inspirativní vracet se k pramenům, které představuje třeba bytostný vypravěč Méliès.

A tak se mi chce říci: Přátelé, tohle ještě není film o lásce. Tohle je film o namlouvání, které má ale přece také svůj půvab. Věřte, že půjdete-li dál svojí cestou, ten velký příběh o skutečné lásce určitě přijde. Vy nám ho budete vyprávět – a my ho budeme s vámi společně prožívat.

5 minut
Povídkový snímek Praho, má lásko
Zdroj: ČT24

PRAHO, MÁ LÁSKO. ČR 2012, 70 min., přístupný, 2D. Režie: Tomáš Pavlíček, Jakub Šmíd, Viktória Dzurenková, Markéta Černá. Scénář: Tomáš Pavlíček, Jakub Šmíd, Lucia Kajánková, Viktória Dzurenková, Marek Grajciar, Markéta Černá. Kamera: Vidu Gunaratna. Hudba: Vobezdud. Hrají: Jan Budař, Michal Kern, Jaromíra Mílová, Květa Fialová, Marie Doležalová, Alla Alexandrov, Matěj Nechvátal, Petr Jeništa, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Jakub Šmíd, Lucia Kajánková, Martin Müller. V kinech od 22. listopadu 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 31 mminutami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 2 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 5 hhodinami

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...