Recenze: Purity Ring nadchli Roxy. „Nejlepší koncert,“ vzkazuje kapela

Purity Ring, kanadské future popové duo Megan James a Corin Roddick, zavítali do České republiky „až na třetí pokus“, když naše luhy a háje minuli jak v rámci tour k první desce Shrines, tak při první fázi koncertní šňůry k druhému albu Another Eternity. Čekání se ale vyplatilo a slušně zaplněná pražská Roxy se ve čtvrtek večer loučila s Purity Ring divokým a upřímně míněným aplausem.

Purity Ring v Praze v plné kráse předvedli, že přestože se jedná o kapelu aktivní sotva čtyři roky, mají za sebou Megan James s Corinem Roddickem dlouhou řadu koncertů. Jejich vystoupení mělo pečlivou, dobře promyšlenou a zřejmě i mnohokrát ozkoušenou hudební dramaturgii, jež organicky prolínala skladby z první, eklektičtější a kritiky nadmíru dobře hodnocené desky Shrines s přímočařejšími a otevřeněji popovými písněmi z alba druhého.

Koncert Purity Ring otevřeli blokem skladeb z Another Eternity, které navnadily početné a už tak pozitivně naladěné publikum. Roxy si pak James s Roddickem definitivně podmanii sérií písní ze Shrines v čele s Belispeak, Obedear a Lofticries a celé vystoupení gradovalo k závěru, jejž otevřely asi nejtanečnější věci z repertoáru Purity Ring Flood on the Floor a Dust Hymn. Koncert pak završily za nadšených ovací davu písně Fineshrine a Begin Again.

Purity Ring
Zdroj: Kamila Mekýšová

Skvělého publika si podle ohlasů ze zákulisí užívali i Corrin Rodick a Megan James, kteří si prý nemohli vynachválit živě reagující a na jejich hudbu naladěný dav. Což do značné míry potvrzuje i tweet kapely:

Autor těchto řádek zhlédl identickou koncertní show Purity Ring již před půl rokem v amsterdamském klubu Melkweg a může jen potvrdit, že atmosféra holandského koncertu byla oproti pražskému vystoupení o poznání sterilnější, což se podepsalo i na zaujetí a entusiasmu kapely na pódiu.

Poslouchání očima

Duo James a Rodicck se naživo nesnaží své skladby po hudební stránce nijak výrazně šperkovat a znějí takříkajíc „jako z cédéčka“. (Což není míněno jako kritika či hodnocení, ale jako prosté konstatování skutečnosti.) O to větší důraz však Purity Ring kladou na scénografii a vizuální stránku svých vystoupení, která se tak stává výraznou složkou koncertního zážitku.

Purity Ring
Zdroj: Kamila Mekýšová

Dominantním prvkem scény jsou ze stropu spouštěné, cudně bílé řetězy drobných kulatých světel, jež zavírají krajní třetiny pódia a jež jsou samy o sobě vizuálně stimulujícím prvkem. V souhře s hudbou se v různých kreacích zabarvují a blikají, čímž v mnoha případech skvěle podporují gradaci skladeb.

Ve středu scény je prostor pro Roddicka a jeho pultík opentlený bílými krystaly, jež fungují jako midi kontroler a s údery se rozsvěcují, aby doplňovaly zbylé světelné efekty. Pověstnou třešničkou na dortu je pak skladba Sea Castle, při níž si Megan James nechá přinést velmi specifický midi kontroler sestavený z reflektorů do tvaru vějíře. Při každém úderu vystřelí vzhůru proud světla, který Megan odráží drobnými zrcadélky do publika a vytváří tak zcela magické momentky.

Purity Ring
Zdroj: Kamila Mekýšová

Opomenout nelze ani Empress Of, elektro písničkářku, jež Purity Ring předskakovala. V New Yorku usazená hudebnice nedávno vydala skvěle hodnocené album Me a v Praze dokázala, že by klidně vyprodala i samostatný koncert. Takto byla alespoň více než důstojným předkrmem před očekávanou hlavní hvězdou večera.