Recenze: Zvrhlá Margaret je plná citu

Je zvrhlé mít sex s Peterem, zvláště když je hezký, vášnivý a chytrý? Margaret si to nemyslí. Jenže Peter není člověk, ale delfín. A Margaret se ho pokouší naučit mluvit. Od tohoto příběhu podle skutečné události očekávejte rozporuplnou směsici pocitů, které vám v hlavě rozkliknou tisíce myšlenek. Opírají se o tak mistrný výkon herců a z takové blízkosti, že když se na scéně pražského divadla A studio Rubín vynoří Zvrhlá Margeret v neoprénové kombinézea a ploutvích, divák zneklidní, že plavat bude muset s delfínem možná i on.

Díky projektu NASA skutečně k podobnému experimentu v šedesátých letech došlo. Dvakrát denně musel delfín Peter na hodiny angličtiny od zarputilé Margaret Lovattové. A ta s ním, jak upřesnila režisérka inscenace Anna Petrželková, „navázala takový pikantní, až nevídaný vztah, jednalo se i o sexuální náklonnost“.

Odvrácená strana hry

K napsání hry Zvrhlá Margaret tedy Tomáše Dianišku inspiroval reálný příběh. Prvotní myšlenka nejprve může působit jen jako povrchní zábavná hříčka, podpořená vtipnými vstupy vedoucího vědce v podání herce Tomáše Kobra, jehož postava se stále více noří do světa halucinogenní drogy LSD. Jenže postupně se začíná vynořovat i odvrácená strana tváře hry. A ta je například i o tom, jak vnímají jiní zúčastnění osobnost Margaret, ztvárněnou Lenkou Krobotovou, která je chvílemi až posedlá touhou naučit mluvit delfína.

Zvrhlá Margaret
Zdroj: A studio Rubín

Ale pod tou „neoprénovou kombinézou“ se ve skutečnosti skrývá malá nejistá holka, která se uklidňuje žvýkáním všudypřítomné žvýkačky a sní a touží.  A která má tak sugestivní mimiku a gesta, že když jí něco bolí nebo trápí, je to citelné i pro každého v hledišti. Milostné hrátky mezi ní a delfínem, podbarvené neustálou vědeckou snahou naučit delfína mluvit, jsou velmi smyslně procítěné. Zvláště pak v těchto chvílích exceluje herec Václav Neužil. Ten se do role delfína skutečně zcela „položil“.

Vtipné, ale nejen to

Vtipné sólo výstupy jednotlivých herců jsou opravdu zábavné a odlehčí celkový příběh, který nakonec zase tak jednoduchý není. A tak třeba nezapomenutelná scéna, kdy delfín Peter provádí velmi rychlé kopulační pohyby o stěnu, vyvolává nejdříve smích, postupně ale přechází spíše do otázek, kde jsou vlastně hranice vnímání a určité „normálnosti“.

Zvrhlá Margaret
Zdroj: A studio Rubín

Optimistický konec proto nečekejte. Vědec, pod jehož dohledem výzkum probíhal, propadl LSD a život savců ho přestal zajímat. Margaret Lovattová následně u prázdné nádrže pochopí, že delfína Petera odvezli neznámo kam. A delfín, který se ocitl ve službách neúprosného cvičitele, se trápí. A protože delfíni nedýchají automaticky a každý nádech je vědomým úsilím, Peter z tragického žalu po milované ženě další nádech nakonec neudělá…

O to více však autor probudí myšlenku na to, co je vlastně v životě podstatné. „Hra o lásce mezi ženou a delfínem, může znít perverzně a je to perverzní, ale zároveň mi to přijde plný citu, a možná většího citu, než jsou lidé schopní dávat sami sobě,“ domnívá se Václav Neužil alias delfín.

Nejbližší představení Zvrhlé Margaret můžete v divadle A studio Rubín zhlédnout 1. listopadu.

Zvrhlá Margaret v A studiu Rubín (zdroj: ČT24)