Den blbec až tak blbý zase není

Nevím, jestli je to šťastný název. Den blbec s označením komedie evokuje představu o filmu, ve kterém se v jediném dni na nepřipraveného hrdinu řítí jedna nečekaná událost za druhou, což s sebou přináší množství gagů „k popukání“ a poněkud méně opravdové zábavy. Naštěstí v německém snímku tohoto názvu se nejedná o jediný den ani o třeskuté situační špílce. Němci, zdárně poučeni francouzskou a americkou filmovou produkcí, kde se na plátně sejde nesourodá dvojice hrdinů, natočili celkem slušný a dostatečně zábavný film, který nejvíce zrazuje jen ten blbý název.

Snímek je řemeslně dobře odveden, a to ve všech důležitých kategoriích. Scénář, zpracovávající námět, kdy se slušňák z banky ocitne v područí kriminálníka, má dostatek peripetií a zvratů i přijatelné dialogy. Z úspěšných filmů s podobným tématem Stefan Holtz poučeně vycucal nosné prvky, aniž by mohl být nařčen z plagiátorství.

Hlavní postava, bankovní úředníček Till Reiners, prochází vývojem, takže se s ním divák lehce může ztotožnit. Jeho drsný protějšek Nappo Navroki prošel sice kriminálem, a po čem zatouží, po tom sáhne, i když mu to neříká pane, ale žádný zákeřný zabiják to není. Má dostatek skrytých dobrých vlastností, aby s ním divák mohl sympatizovat a držet mu palce, navíc nechybí okamžik zvratu, kdy se z egocentrického drsňáka vyklube zachránce, který kamarádství upřednostnil před bezpečnou lhostejností.

Pod režijní taktovkou Petera Thorwartha sled jednotlivých epizod graduje ku zdárnému konci, aniž by to někde zásadně drhlo, a nechybí tu ani potřebná moralita. Režisér s přehledem, za pomoci netradičně použitého zvuku, spolu s hudebním metalovým nářezem, zvládl i největší úskalí filmu, Tillovu noční opileckou jízdu, která končí sice nadnesenou pointou, ale tak vhodně načasovanou, že má za následek velké pobavení.

Oba představitelé ústřední dvojice - Moritz Bleibtreu jako Nappo a Axel Stein coby Till - drží své charaktery v uvěřitelných, přesto výrazných proporcích. Nappo v podání Bleibtreue je fakt drsňák, který nectí žádné konvence, aniž by se však vzdával rysu poněkud problematického sympaťáka. Stein tvaruje svého neprůrazného úředníčka jemnějšími barvami, protože si je vědom toho, že jeho herecká chvíle přijde. Po celé té velkolepě zpackané kratochvíli stojí před námi dospělý člověk, který si prošel drsným zasvěcením, vzal si z něho poučení a snad vyrovnaně kráčí vstříc své budoucnosti.

Oba hrdiny vhodně a stylově čistě doprovázejí jejich ženské protějšky. Opět charakterově dobře odstíněné postavy partnerek v podání Jasmin Geratové (přítelkyně Nappa) a Anny Marii Müheové (manželka Tilla) jsou kresleny vkusně a bez zbytečného přehrávání.

Ten, kdo má rád tento akčně komediální žánr, nechť se směle vydá do kina. Nic nového sice neobjeví, smíchy se nepotrhá, napětím prsty neokouše, ale nudit se rozhodně nebude.

Den blbec (Nicht main Tag) - Německo, 2014. Režie: Peter Thorwarth. Scénář: Stefan Holtz, podle předlohy Ralfa Husmanna. Kamera: Jan Fehse. Hudba: Cowboys on Dope. Hrají: Moritz Bleibtreu, Axel Stein, Jasmin Gerat, Anna Maria Mühe, Nele Kiper, Ralf Richter. V kinech od 21. května.