Recenze: O život

Už úvodní titulková sekvence rukou natahujících kondomy na testovací kolík mnohé napovídá o cílovém divákovi, pro kterého je film určen. Titul lze označit za typickou teenagerskou komedii s přesahy sond do oblasti podvědomí a filozofie, zpracovaných v lehké nadsázce, místy až v parodii. Hlavní dějová linie je velmi jednoduchá a sama o sobě vystačí na tuctovou mládežnickou tragikomedii s nechtěným početím.

Student medicíny Michal přijíždí se svou kamarádkou na party do chaty v lese. Druhý den ráno zde zůstává shodou okolností sám s krásnou neznámou Zitou, což záhy vyústí ve vášnivé milování. Problém dvojice nastává ve chvíli, kdy dojde k protržení kondomu a následnému boji s časem nechtěného početí. Limit podání ochranného prostředku je do poledne následujícího dne, aniž by muselo dojít k potratu.

Režisér Šteindler spolu se scenáristy (Halina Pawlovská, Jiří Vejdělek, Tomáš Putna) se rozhodli tuto jednoduchou zápletku ozvláštnit řadou dalších motivů. Jedná se o sérii snových scén, kde sledujeme Michalova potlačená traumata a touhy (elektrizující výjimečné schopnosti, s jakými je schopen například oživovat mrtvé během přednášky patologie) a filozofické přemítání o smyslu života ve formě putování duchů buddhisty a bývalého křesťanského senátora Palcáta. Nutno přiznat, že tato kombinace působí nejprve jako ozvláštnění, později zmatečně nepřehledně, v závěru až bizarně povrchně. Prolíná se tu příliš mnoho linií ve snaze sdělit a pobavit, což přičítám na vrub většímu množství scenáristů.

Humor v nadsázce přechází od klasicky teenagerovského (vtípky okolo nechtěného početí), přes černý, až k vyložené tvůrcově parodii sebe sama (Milan Šteindler jako režisér sci-fi porno filmu). Významnou roli hrají i zdařile stylizované trikové sekvence, kde sledujeme honbu spermií k vajíčku, což zdůrazňuje dramatický podtext závodu s časem Michala a Zity.

V hlavních rolích se představuje idol mladých Vojta Kotek v další z jeho filmově teenagerovských rolí (Snowborďáci, Rafťáci) a dosud méně známá Dorota Nvotová. Zatímco Kotek přirozeně vytváří postavu mladíka v řadě poloh od slušného stydlína k vypočítavému chytrákovi, Nvotová se pohybuje v rámci jedné linie ufňukané a místy až protivné, koktající naivky. Nutno podotknout, že scénář hercům ani neposkytl prostor k rozehrání většího množství možných poloh. To se týká i Bohumila Klepla, který zobrazuje fanatického křesťana Palcáta, gestikulujícího na úrovni parodie či věčně se usmívajícího budhistu Roberta Nebřenského - oba na úrovni typu. Nachází se zde i řada známých hereckých tváří, ozvláštňujících děj jen svým objevením (Halina Pawlovská, Bořivoj Navrátil či pornohvězda Robert Rosenberg).

Film Milana Šteindlera hodnotím jako odvážný pokus o vytvoření postmoderní teenagerské komedie s prolínáním žánrů i vizuálních stylů. S přemírou scenáristických ambic a nedostatkem režijní rozvahy. V jejím důsledku působí řada scén buďto obsahově povrchně anebo přehnaně parodicky.

Režie: Milan Šteindler
Hrají: Vojta Kotek (Michal), Dorota Nvotová (Zita), Bohumil Klepl (senátor Palcát)

Celkové hodnocení: 50 %