Recenze: Iva Pekárková – Láska v Londýně

V edici Česká povídka nakladatelství Listen vycházejí většinou tematické sborníky, přinášející povídky různých autorů. Iva Pekárková je jedním z nich. Její poslední kniha Láska v Londýně obsahuje tři povídky již publikované ve sbornících, další tři jsou nové, napsané pro tuto knihu.

Iva Pekárková (1965) je autorka několika úspěšných knih, přesto je u nás pořád nejznámější jako „ta taxikářka z New Yorku“. To je možná trochu nespravedlivá, ale ne úplně nepatřičná charakteristika. Po návratu z Ameriky Iva Pekárková do české literatury a vůbec společnosti přinesla multikulturalismus (ne ovšem ten uhlazený a politicky korektní, ale zkušenost každodenního soužití lidí různých národů, jazyků, ras a barev kůže, a to soužití bylo někdy veselé, někdy drsné, často intimní) a toleranci k menšinám, zejména rasovým a sexuálním. Co je vlastně menšina a co většina, o tom by se dalo asi dlouze a otevřeně diskutovat nejen v dnešním New Yorku, ale i v Londýně, kde Iva Pekárková údajně teď žije a znovu pracuje jako taxikářka.

Povídky z knihy Láska v Londýně se nesou právě v takovém multikulturním, tolerantním a otevřeném duchu, ale nejlepší jsou právě ty, které ukazují, že všechno přece jenom není tak jednoduché, jásavé a veselé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Všechny povídky jsou o lásce. První, nazvaná Církevní sňatek, je nejklasičtější - vypráví o lásce litevské dívky Laimy k Afgánci, lásce, která by měla překonat všechny rozpory - ale překoná je?

Druhá, Zůstane malým klukem, je o lásce nebo spíš příchylnosti afrického chlapce v Londýně k partě, kvůli níž se v rozhodujícím okamžiku svého života projeví jako zbabělec. Třetí povídka Špendlík na krokodýla popisuje zdánlivě banální žárlivost, za níž se ovšem skrývá nezvratná, osudová tragédie. Titulní povídka Láska v Londýně vypráví o lásce sestry k mladšímu bratrovi, která ovšem ustupuje před vyšším morálním imperativem.

V páté povídce Šťastné a veselé, která začíná jako typická sentimentální vánoční povídka, překvapivá pointa nechybí, ale v této jediné povídce mi připadá trochu vykalkulovaná, moc jednoduchá a prvoplánově ušlechtilá. Poslední povídka Veselá čtvrť se neodehrává v Londýně, ale v Kalifornii, a ze vší té multikulturní otevřenosti a tolerance si dělá veselou a sympatickou legraci. Psát o povídkách konkrétněji nemohu, musela bych prozradit jejich skvělé a překvapivé pointy, což by byla škoda.

Kniha Ivy Pekárkové Láska v Londýně je zajímavou výpovědí o několika ženských osudech v současném světě a stojí za přečtení nejen jako příprava na cestu do Londýna.

Nakladatelství Listen 2008 (v edici Česká povídka), 135 stran