„Je tu zvláštní publikum, vesměs přející a dospělé,“ podotkl krátce po festivalové projekci Svěrák, který Kukyho nedělal tak, aby mu rozuměly děti, ale aby mu také rozuměly děti. Dětskou hravost se v divácích pokusil probudit tím, že před soutěžní projekcí hlavního představitele – medvěda Kukyho – přivázal k hroznu balonků a vypustil do prostoru kinosálu (viz video). „Mohl by se někomu z vás hodit,“ vysvětlil, že je to příležitost, jak plyšovou hračku, která ještě není v prodeji, získat.
Přečtěte si více o filmu: Kuky je růžový, ale jinak nemá skoro chybu
Uvedení jeho loutkového dobrodružného filmu na podle něj jednom z nejlepších festivalů je pro Svěráka už samo o sobě vítězstvím. Jak Kukyho přijme mezinárodní porota, si odhadnout netroufá, uvědomuje si, že jeho snímek je mezi ostatními trochu nepatřičným exotem.
Rozhovor s Janem Svěrákem
Rozhovor s Janem Svěrákem
3.7.2010
Kuky se vznáší



Je prý smířený i s tím, že cenu za herecký výkon žádný z loutkových představitelů nedostane. „To by se museli členové poroty zbláznit,“ dodal Svěrák, který ve Varech zabodoval se svou Jízdou i Vratnými lahvemi.
Kuky se bude učit anglicky
Kukyho už prý nabízel i v Cannes, ale bez dabingu byl cizincům takřka nesrozumitelný. „Je totiž vizuálně náročný, ani titulky by na tom příliš nezměnily,“ vysvětlil Svěrák. Proto chce připravit pro film anglický dabing, k němuž by rád využil skutečné osobnosti. Anglicky by se Kuky a ostatní lesní postavičky měly učit během léta v Londýně. Tvůrci jednají o prodeji nadabovaného filmu do Anglie, Francie a Německa, Kukyho nabízí také na festival v Torontu.
Svěrákův další projekt by měl být od Kukyho odlišný. Už dříve naznačil, že si od nimravé práce s loutkami rád odpočine zase při práci s živými herci. „Chystám se na anglickou látku, kterou bychom měli točit v angličtině v Africe. Tým bude český a v Čechách by se měl snímek dokončovat,“ prozradil.
V den soutěžní projekce filmu Kuky se vrací zahájila Galerie umění Karlovy Vary doprovodnou výstavu festivalu, na níž představuje originální kolekci neobvyklých automobilů výtvarníka Františka Skály. Vozy, které vytvářel spolu se svými spolupracovníky ze Saigon Teamu, se staly jednou z inspirací ke Svěrákově snímku. Skála na něm měl původně spolupracovat, nakonec mu výtvarnou podobu ale vtiskl Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanta Design a tvůrce úspěšné logické hry Machinarium.