Alois Nebel zabojuje o Oscara

Praha – O prestižního Oscara by mohl za Česko bojovat snímek debutujícího režiséra Tomáše Luňáka Alois Nebel. Do nominací v kategorii nejlepší cizojazyčný film ho vyslala Česká filmová a televizní akademie (ČFTA). Oznámil to dnes její prezident Petr Vachler. Film vznikl v koprodukci České televize.

Zda se však tento snímek, který má distribuční premiéru 29. září, opravdu objeví v souboji o prestižní ocenění, bude jasné 24. ledna, kdy budou oznámeny nominace na 84. ročník cen americké filmové akademie. Odevzdat lístky se jmény favoritů bude mít možnost 6 000 členů akademie do 21. února. Samotné ceny se budou udělovat v neděli 26. února, ceremoniálem provede diváky herec Eddie Murphy.

Na výroční cenu akademie v Los Angeles může být přihlášen film, který měl veřejnou premiéru mezi 1. říjnem 2010 a 30. zářím 2011. Snímek navrhovaný na Oscara může být i koprodukční, je ale důležité, aby přihlašující země měla převažující počet hlavních tvůrců.

Tajemný příběh s atmosférou podobnou filmům jako Sin City a Valčík s Bašírem vznikl kombinací hraného a kresleného filmu, takzvanou rotoskopií, na motivy stejnojmenné komiksové trilogie výtvarníka Jaromíra 99 a spisovatele Jaroslava Rudiše. Titulního hrdinu ztvárnil Miroslav Krobot. Podle producenta snímku Pavla Strnada ze společnosti Negativ má filmová verze o výpravčím ze železniční stanice Bílý Potok v Jeseníkách francouzského distributora, bude uvedena u koprodukčních partnerů, tedy na Slovensku a v Německu, a jedná se s Polskem.

Podle Vachlera vybírali členové ČFTA českého kandidáta mezi 38 snímky. O vítězi se nakonec rozhodovalo mezi šesti tituly. Nejvíce hlasů získaly kromě Aloise Nebela v abecedním pořadí Habermannův mlýn Juraje Herze, Lidice Petra Nikolaeva, Občanský průkaz Ondřeje Trojana, Odcházení Václava Havla a Přežít svůj život Jana Švankmajera.

Lidice
Zdroj: ČT24/ČT

„Režiséři a producenti snímků, které byly ve výběru, nemohou hlasovat. Výsledky potvrzují, že vkus akademiků je pestrý, každý měl svého favorita. Alois Nebel je minimálně po výtvarné stránce zcela výjimečný film. Já osobně bych mu moc přál, aby se mu vedlo aspoň tak dobře jako obdobně koncipovanému izraelsko-německému snímku Valčík s Bašírem, který svého času nominaci na Oscara získal,“ uvedl Vachler.

Alois Nebel by mohl následovat úspěch Ostře sledovaných vlaků

Producent Strnad doufá, že se mlčenlivému železničáři Aloisi Nebelovi povede na Oscarech stejně dobře jako Menzelovým Ostře sledovaným vlakům. „Když už máme v tom filmu nádraží, vlaky a Václava Neckáře,“ poznamenal s poukazem na Neckářovu píseň, jejíž část se z plátna ozve.

Alois Nebel je prvním komiksovým románem v moderní české historii. Nejprve v roce 2003 vyšla kniha Bílý Potok, po jejím úspěchu další díly Hlavní nádraží a Zlaté Hory. Trilogie jako celek se na trhu objevila před pěti lety. Jaromír 99 se inspiroval americkým komiksem 50. let, socialistickým realismem a motivy papírových vystřihovánek, které jsou typickou formou lidového umění na Jesenicku, kde se příběh odehrává.

Loni ČFTA vyslala do nominací na Oscara Kawasakiho růži Jana Hřebejka, předtím Najbrtův film Protektor a v roce 2008 Zelenkovy Karamazovy. V posledních letech získal Oscara jen Jan Svěrák za Kolju (1996), v nominacích se ocitly Trojanovy Želary (2003) a Hřebejkův film Musíme si pomáhat (2000).