Praha – Filmový trailer jako upoutávka na snímek nikoho nejspíš nepřekvapí, podobný způsob oslovení diváka, respektive čtenáře, využívají ale i knižní nakladatelé. Vizuálním ztvárněním – krátkými, často i hranými videi – chtějí čtenáře přilákat ke knize.
Videa dneska točí skoro každý - i knihy
Cílem trailerů je upozornit čtenáře, že knihy nejsou jen stránky s nehybnými písmeny. „Je třeba oživit knižní kulturu jako takovou, protože multimédia si žádají více než jenom písmenka a papír,“ vysvětlil manažer nakladatelství Argo Richard Klíčník, že i při propagaci „klasiky“, jakou kniha je, je třeba jít s dobou.
Filmovým jsou knižní trailery mnohdy podobné – používají podobné prostředky, aby se jim v sotva párminutové stopáži podařilo zaujmout. „Musím obrazem i zvukem navodit atmosféru knihy a přenést ji do třiceti sekund,“ upřesnil požadavky nakladatelů animátor Emil Křížka.
Knižní trailery jsou na zahraničním trhu běžná praxe, na tuzemském je začala většina nakladatelství používat až v loňském roce – ke čtenářům se trailer díky sociálním sítím nebo kanálu YouTube dostane snadněji než plakáty, které často lidé míjí bez povšimnutí.
„Každá cesta, jak se upoutá na literaturu, je dobrá. A v dnešní době, která je dobou internetu, dobou mediální a klipovou, je tohle mnohem bližší mladé generaci,“ poznamenal ke knižním trailerům Jaroslav Císař, koordinátor projektu Praha - město literatury.
Nejúspěšnější českou upoutávkou je trailer na titul, který sama vede žebříčky prodejnosti a čtenářského zájmu – na Pražský hřbitov Umberta Eca.