Videa dneska točí skoro každý - i knihy

Praha – Filmový trailer jako upoutávka na snímek nikoho nejspíš nepřekvapí, podobný způsob oslovení diváka, respektive čtenáře, využívají ale i knižní nakladatelé. Vizuálním ztvárněním – krátkými, často i hranými videi – chtějí čtenáře přilákat ke knize.

Cílem trailerů je upozornit čtenáře, že knihy nejsou jen stránky s nehybnými písmeny. „Je třeba oživit knižní kulturu jako takovou, protože multimédia si žádají více než jenom písmenka a papír,“ vysvětlil manažer nakladatelství Argo Richard Klíčník, že i při propagaci „klasiky“, jakou kniha je, je třeba jít s dobou.

Filmovým jsou knižní trailery mnohdy podobné – používají podobné prostředky, aby se jim v sotva párminutové stopáži podařilo zaujmout. „Musím obrazem i zvukem navodit atmosféru knihy a přenést ji do třiceti sekund,“ upřesnil požadavky nakladatelů animátor Emil Křížka.

Knižní trailery jsou na zahraničním trhu běžná praxe, na tuzemském je začala většina nakladatelství používat až v loňském roce – ke čtenářům se trailer díky sociálním sítím nebo kanálu YouTube dostane snadněji než plakáty, které často lidé míjí bez povšimnutí.

„Každá cesta, jak se upoutá na literaturu, je dobrá. A v dnešní době, která je dobou internetu, dobou mediální a klipovou, je tohle mnohem bližší mladé generaci,“ poznamenal ke knižním trailerům Jaroslav Císař, koordinátor projektu Praha - město literatury.

Nejúspěšnější českou upoutávkou je trailer na titul, který sama vede žebříčky prodejnosti a čtenářského zájmu – na Pražský hřbitov Umberta Eca.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
29. 3. 2025

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
29. 3. 2025

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025
Načítání...