Andrej Tarkovskij - nepohodlný filmový génius

Praha - Dokud byl naživu, házeli mu v rodném Sovětském svazu klacky pod nohy. Hned po jeho smrti ho ale začali opěvovat coby jednoho z nejvýznamnějších filmových režisérů 20. století. Andrej Tarkovskij, filmový génius, který dokáže plnit kinosály i víc než čtvrt století po své smrti, by tento týden oslavil 80 let. Divákům však žádné ústupky nikdy nedělal, stejně jako sovětskému režimu, i když se to od něj očekávalo.

„Oni byli zvyklí, že něco řeknou a všichni se tomu podřídí, ale on se nepodřizoval. A oni z toho šíleli,“ připomněl režisér, spolužák a spoluautor dvou Tarkovského studentských filmů Alexandr Gordon. 

Nekonformnost prokázal už svým prvním studentským filmem, natočeným podle povídky Hemingwaye Zabijáci. Do té doby si na moskevském VGIKu nikdo netroufl přijít s cizí, natožpak americkou předlohou. Tarkovskij si ve filmu dokonce sám zahvízdal melodii populární jazzové písničky, kterou slýchal na Hlasu Ameriky. „Byl prvním sovětským režisérem, který postavil tvůrčí svobodu, uměleckou svobodu a nekompromisnost svého počínání na samotný vrchol,“ upozornil režisér Pavel Lungin. 

4 minuty
Nepohodlný génius
Zdroj: ČT24

Za svůj celovečerní debut Ivanovo dětství dostal v roce 1962 hlavní cenu na filmovém festivalu v Benátkách. Pro sovětský film to byl průlom a pro Tarkovského okolí důkaz jeho nadpozemského talentu, o kterém tehdejší představitel hlavní role Nikolaj Burljajev prohlásil: „To bylo jasné na první pohled. Mně bylo 14, Andrejovi 29. A když jsem ho tehdy poprvé uviděl, hned mi bylo jasné, že je to Boží duše, člověk nebe.“ 

Jenže chruščovovské tání vystřídaly brežněvovské mrazy. A Tarkovskij si svým druhým počinem, duchovně nasyceným opusem Andrej Rublev, vyslouží nálepku problematického tvůrce, které se už nezbaví. Kulturní politika sovětského režimu pomalu ale jistě nonkonformního filmaře začíná přibíjet na kříž. „Já si nepamatuji, že by se někdy smál. Přitom jsme se znali dlouho. Od roku 1962 až do jeho odjezdu na Západ. A vídali jsme se dost často,“ popsal režiséra jeho kolega Sergej Solovjov. 

  • Andrej Tarkovskij / Stalker zdroj: Aerofilms
  • Andrej Tarkovskij / Stalker zdroj: Aerofilms

Když v průběhu dvaceti let umožní v Sovětském svazu Tarkovskému vytvořit všehovšudy pět filmů, vyjedná si možnost natáčet v Itálii. Sotva tam dokončí svůj v pořadí šestý film Nostalgie, oznamuje v červenci roku 1984 na tiskové konferenci v Miláně, že už na Západě zůstane. „Když jsem viděla jeho tvář a ruce, které svíraly plnicí pero, pochopila jsem, že si sám uvědomoval tragičnost tohoto kroku,“ zavzpomínala režisérova sestra Marina Tarkovská. 

V zoufalém postavení vykořeněného ruského patriota natočí ještě jeden film s názvem Oběť, než mu lékaři zjistí rakovinu plic. Umírá v 54 letech právě ve chvíli, kdy se poměry v Sovětském svazu začínají uvolňovat. 

  • Andrej Tarkovskij / Zrcadlo zdroj: Aerofilms
  • Andrej Tarkovskij / Zrcadlo zdroj: Aerofilms

Michail Meň, gubernátor Ivanovské oblasti, předseda organizačního výboru MFF Andreje Tarkovského v této souvislosti řekl: „I když se budeme sebevíc tvářit, že se nás naše sovětská minulost netýká, přece jen neseme určitou zodpovědnost za své předchůdce, kteří se takových chyb dopouštěli.“ 

Ve své rodné Ivanovské oblasti má dnes Andrej Tarkovskij vlastní muzeum a filmový festival nesoucí jeho jméno. V hlavním městě mu zatím odhalili jen sochu. 

  • Andrej Tarkovskij / Oběť zdroj: Aerofilms
  • Andrej Tarkovskij / Oběť zdroj: Aerofilms

Andrej Arseňjevič Tarkovskij se narodil v dubnu 1932 v umělecké rodině v obci Zavražie v Ivanovské oblasti. Jeho otec Arsenij Tarkovskij patřil k významným sovětským básníkům. V letech 1956-1960 studoval na filmové škole VGIK u proslulého režiséra Michaila Romma. Zde vznikly jeho školní práce ZABIJÁCI a DNES SE NIKAM NEJEDE. Intenzivně se zajímal o současný evropský film, především o díla Bergmana a Felliniho. Navázal přátelství se spolužákem Andrejem Končalovským a spolu s ním napsal scénář svého absolventského filmu VÁLEC A HOUSLE. 

V roce 1962 debutoval celovečerním filmem IVANOVO DĚTSTVÍ, který tematicky spadal do kategorie filmů o 2. světové válce. Snímek byl neobyčejně lyrický, s řadou fantazijních obrazů umožňujících mnohoznačnou interpretaci. IVANOVO DĚTSTVÍ získalo velkou cenu na festivalu v Benátkách. Představitelé sovětské kinematografie ale Tarkovského koncepci odmítli a mladý filmař se dostal do kolonky potenciálních potížistů. Jeho druhý snímek ANDREJ RUBLEV byl dokončen už po Chruščovově abdikaci, když se moci ujal Brežněv, skončilo krátké období kulturního uvolnění. Scénář k tomuto dílu napsal Tarkovskij opět ve spolupráci s přítelem Končalovským.

ANDREJ RUBLEV představuje pochmurné životopisné drama velkého umělce a je plné poetické imaginace. Sovětští byrokrati ho pokládali za alegorii sovětské současnosti, kde museli umělci čelit přísné cenzuře a společenskému útlaku. 

V roce 1972 se Tarkovskému povedlo adaptovat sci-fi román Stanislava Lema Solaris. Sovětské vedení tehdy hledalo filmaře, který by dokázal natočit východoevropskou protiváhu kultovního amerického snímku VESMÍRNÁ ODYSEA 2001. Volba padla na Tarkovského vzhledem k jeho obrazotvorné imaginaci. Režisér tradičně pojal předlohu po svém a konečná filmová podoba autora románu navýsost rozhořčila. 

Tarkovskij se neustále potýkal s byrokratickými obstrukcemi. Jeho autobiografický snímek ZRCADLO byl uvolněn jen v omezené distribuci. Filmová adaptace úspěšné sci-fi novely Piknik u cesty bratří Strugackých pod názvem STALKER pak znamenala skutečné vyhlášení války vedení sovětského filmového průmyslu. 

Tarkovskij rozhodl řešit svou složitou situaci emigrací. V roce 1983 režíroval v londýnské Covent Garden operu Boris Godunov. Svůj poslední film OBĚŤ natočil díky věhlasu, kterému se těšil, když komplikovanou cestou získal prostředky od švédských, francouzských a britských producentů. Šlo o filozofické podobenství ve stylu tvorby I. Bergmana, kde hlavní hrdina obětuje svůj dům a osobní štěstí ve jménu záchrany lidstva před válečnou katastrofou a je pak ostatními považován za blázna.

/zdroj Milan Černý/

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
před 11 hhodinami

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
před 13 hhodinami

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
včera v 22:36

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
včera v 16:34

Minisérie Adolescent pomáhá dospět rodičům

Minisérie Adolescent o třináctiletém chlapci obviněném z vraždy spolužačky se zdá být víc než jen diváckým hitem. Britský premiér Keir Starmer mluví o nebezpečných mladých mužích sledujících internet, rodiče zjišťují, proč emoji červené pilulky ohrožuje jejich děti.
27. 3. 2025

Prahu miluju, říká Bill Skarsgård. Tentokrát v ní uváznul při natáčení V pasti

I do českých kin se chystá americký thriller V pasti s Anthony Hopkinsem a Billem Skarsgårdem v hlavních rolích. Remake argentinského snímku 4x4 tvůrci představili osobně i v Praze, producentsky se na něm podílel mimo jiné český filmař Petr Jákl.
27. 3. 2025

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...