Revue s mloky

Zrekonstruovaná a na novou sezonu po loňské odmlce řádně připravená loď Tajemství ve středu a čtvrtek zahajovala premiérou Divadla Aqualung Válka s mloky. Se zájmem sleduji jejich novinky, plula jsem s Pytlákovou schovankou, fandila Mistru Janovi a nechala se vtáhnout obrazností čapkovské vize, adaptované režisérem Ondřejem Lážnovským i na naše soudobé poměry. Ta plavba byla nezapomenutelná, především proto, že Divadlo Aqualung vkusnou satirickou revue umí. Samotní tvůrci hru nazývají „divadelní reportáží“ s akční scénografií a loutkami.

Za fešáky mariňáky

Zimomřivý divák dostane od personálu přikrývku. Divák, přivítaný námořníkem v slušivé uniformě, je rád. Natož pak, když ho vítá přímo principál. Lubor Šplíchal má nejen sympatický vzhled, ale i jméno spojené s vodou, na lodi je jako doma. Osobně zdraví návštěvníky na palubě, chvíli na to hraje s noblesou továrníka G. H. Bondyho, s autoritativní důsledností zase diktátora na zasedání správní rady. Členové souboru se v rolích rychle střídají, obsazení typů je trefné, takže v úplný zmatek nikdo neupadne, je ovšem třeba být ve střehu.

Pozornost podporuje živá hudba. Kapela Aquajazz (altsaxofon, trombon, bicí, kontrabas, klávesy) je umístěna na stupních levé strany jeviště, nepřekáží spletitému příběhu a i ve stísněných podmínkách podává dobrý výkon. Pěvecky jde spíše o herecké zpívání, Zita Morávková je v retro plavkách, blond mikádu i černé róbě skvělým typem, ale Tereze Krippnerové to v Pytlákově schovance víc zpívá. Morávková je zato vtipnou karikaturou těhotné maminky - a později sklerotické babičky - v rodinném výjevu s továrníkovým sluhou Povondrou (Petr Gelnar).

Válka s mloky
Zdroj: Divadlo Aqualung/Jan Tilinger

Tradičně pečlivé dekorace jsou vyvedeny v odstínech červené a modrozelené. Pod lodním orchestrem je opona, která se během inscenace hojně využívá, například k vysílání mločího radia. Další herní kout je vprostřed, nade dveřmi kajuty. Patrové vlnky slouží jako kulisy loutkového divadla, postupně se v nich vedle sebe objevují papundekloví i skuteční herci. Precizní výprava se týká kostýmů, scény i rekvizit. Stylové pojetí jednotlivých figur sahá od elegance kapitánů, továrníků, sluhů, barmanů, novinářů, hereček a zpěvaček až ke komičnosti outfitů čiperných a snadno regenerativních mloků. Kostýmy navrhla Jitka Kotíková, scénografii Hynek Dřízhal.

Nové plány s mloky

„Nelze mloky využít jinak než k lovu perel?“ Zasedání správní rady je napjaté. Mocní muži, rozhodující o osudech druhých, mají v rukou dětská počítadla. Byznys vládne. Mašinerie obchodu spojuje velké kartely v jeden šik. Mloci se brání. Chtějí více pevniny. „My dáme světu dělníky moře, pánové,“ halasí diktátor do disharmonických tónů hudby. Hojnost perel odměnou za militantní spolupráci s mořskými čerty, Salamander Trade výhodným obchodem, export mloků kvete. Alegorie rozpínavosti, varování před zhoršujícím se stavem světa. Je teplý letní večer, leč v zádech mrazí. Loď míjí parník s diskotékou a potkává ryčný koncert kapely Monkey Bussines. Vjemy se prolínají, autorská vize je naplněna, jen herci mají vše značně ztížené, ale nenechají se rozhodit. Zbigniew Kalina, ztvárňující v tu chvíli kapitána Van Tocha, disco rytmu dokonce krátce využije ve své replice.

Číšník v afro paruce s taneční bravurou přemisťuje nábytek k další scéně. Plážový dialog se pohledně vyloupne z malého mola pod oponkou, urostlý abé doprovází filmovou hvězdu. Piknik je rozehrán, Petr Gelnar točí celek i polodetail… Lubor Šplíchal vystupuje z mořských vln coby Poseidón, na tapetě jsou média, jejich bulvární chtíč. „Ať je to, jak je to, hlavně že nám to zvedne náklad!“ Zaručené informace o mlocích přenesou poštovní holubi, respektive jejich legrační plastové makety.

Na jevišti se naturalisticky odehrává rádiem vysílaná německá přednáška o tom, co vydrží mloci. Jak se třeba mají na suchu a bez potravy, jestli jim doroste noha či ocásek. Za mločí delegaci hovoří najatí právníci, mezinárodní jednání spěje k vyslyšení mločího ultimata. „Všude dřív bylo moře a bude zas.“ Vzpomínám na představení Ode dna Divadla DNO z předloňské sezony. Několik lidí na voru po potopě světa, obklopeno nekonečnou hladinou. Ve vlnách se skrývá mořský přízrak, zpívají sirény… Sedím na lodi Tajemství a čekám, kdy mi mlok zamlaská do uší. Mloci už totiž umějí překonat Krkonoše. Co chvíli jsou tady.

Válka s mloky
Zdroj: Divadlo Aqualung/Jan Tilinger

Válku s mloky, apokalyptickou vizi o konci světa, na motivy románu Karla Čapka napsal a režíroval Ondřej Lážnovský v dramaturgii Kateřiny Šplíchalové Mocové. Hudbu složili Matěj Belko a Tereza Krippnerová. Účinkují: Zita Morávková, Viktor Dvořák, Petr Gelnar, Zbigniew Kalina, Václav Krátký, Ondřej Lážnovský a Lubor Šplíchal. Nejbližší reprízy nabízí loď Tajemství 29. a 30. května, další možnosti přinese až 8. a 9. září, začíná se vždy ve 20:30.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 8 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...