Dejvické divadlo vysbíralo Radoky. Díky Bohu

Praha - Dejvické divadlo je už delší dobu „boží“, což potvrzuje zájem návštěvníků i divadelní ceny, které tuto pražskou scénu málokdy opominou. V Cenách Alfréda Radoka za rok 2012 ovládlo čtyři kategorie z osmi. Především díky hře Ucpanej systém, v níž exceluje „Karel Gott českých herců“ Ivan Trojan v roli Boha.

Výroční ceny za inscenační výkony uděloval Nadační fond Cen Alfréda Radoka letos pojednadvacáté. Vítězové, o nichž rozhodlo téměř osmdesát kritiků a publicistů, si ocenění v podobě vavřínového listu převzali v pražském Divadle v Dlouhé. „Netušil jsem, že v této zemi existuje 78 kritiků,“ poznamenal Miroslav Hanuš, průvodce večerem a také režisér (spolu s Janem Bornou) poetické revue Kainar-Kainar. Z tohoto představení si Radok vypůjčil ukázky pro „vatu“ mezi předáváním cen. Slavnostní večer bylo možné v přímém přenosu sledovat i na webu ČT24, záznam najdete v tomto článku.

Dejvické divadlo vedlo v letošním ročníku už v nominacích, zářezů v nich mělo celkem pět, z toho dokonce dvě v jedné kategorii (česká hra). Nicméně nevypadalo nijak nepravděpodobně, že některá z cen poputuje i do Ostravy, ze které se do výběru probojovala hned dvě divadla - Divadlo Petra Beruče a Komorní scéna Aréna. Ale cesty boží jsou nevyzpytatelné, platí na prknech, která znamenají svět, stejně jako kdekoli jinde - a do moravskoslezské metropole nespadl ani jeden bobkový list.

Bůh totiž toho času sídlí v Dejvickém divadle. V jeho poněkud bizarní podobě, která má do vousatého seniora na obláčku hodně daleko, ho tu ztvárnil Ivan Trojan ve hře Ucpanej systém. Divadelní adaptaci povídek z knihy a scénáře k filmu Irvina Welshe Acid House napsal Daniel Majling a nastudoval ji režisér Michal Vajdička.

Zábavná i depresivní hra je podle Radokových cen inscenací roku a Ivan Trojan si za roli sarkastického Boha vysloužil ocenění nejlepšího mužského hereckého výkonu (a získal svého prvního Radoka). Pokračuje tak v cenových žních - za hlavní roli v noriovém dramatu Ve stínu má už dvě sošky (Ceny české filmové kritiky a čerstvého Českého lva); za Boha je navíc nominován ještě na Ceny Thálie. „Ty jsi něco jako Karel Gott českých herců,“ okomentoval Trojanovy úspěchy průvodce večerem Miroslav Hanuš. 

Na vyhlašování Thálií 24. března bude Trojan čekat už jako člen divadla roku 2012, za které Radok označil právě Dejvické. „Tuhle cenu jsme dostali popáté, já si ji vážím, jako když jsme ji získali v roce 1995 poprvé,“ poděkovala ředitelka této scény Eva Kejkrtová Měřičková. Na jevišti Dejvického navíc vznika česká hra roku - jejím autorem i režisérem je Miroslav Krobot (mimochodem hraje také v Ucpaným systému). Hra Brian, k níž Krobota inspirovaly skutečné události ze života „Stouna“ Briana Jonese i jeho tripový svět, soupeřila v nominacích této kategorie s další hrou z Dejvic - s Dabing Street, sžíravým pohledem Petra Zelenky na českou společnost.

Skutečná osoba byla také předobrazem hry Tichý Tarzan, kterou pro Divadlo Husa na provázku napsala dvojice Simona Petrů a Petr Jan Kryštof. Možná blázna, možná génia, každopádně podivínského fotografa Miroslava Tichého ztvárnila žena - Ivana Hloužková, která brněnské scéně přinesla jednoho Radoka za nejlepší ženský herecký výkon.

Režisérka této inscenace Anna Petržalková byla nominována na talent roku. Nakonec jím je ale Braňo Holiček, kterého nejvíce lidí zná asi jako Honzu Dvořáka ze seriálu Vyprávěj. Holiček je ale také členem hereckého souboru pražské Ypsilonky a režíroval několik her na alternativní malé scéně libereckého Divadla F. X. Šaldy. Aktuálně od něj můžete zajít na představení LSDown, inspirované osudem amerického psychologa a experimentátora s psychedelickými látkami Timothy Learyho.

Zbývající dvě ocenění míří do Prahy. Autory nejlepší scénografie jsou Matěj Forman a Andrea Sokomková, kteří v Národním divadle stvořili Čarokraj - operní expedici do fantastické říše, již jako první objevil britský spisovatel a přírodovědec Gerald Durrell. Radok za hudbu patří Miloši Orsonu Štědroňovi, který rozezněl architekturu v muzikálu Divadlo Gočár. V režii Jana Nebeského jej můžete vidět v Divadle Komedie. Orson pokračuje v rodinné radokovské tradici - loni byl ve stejné kategorii oceněn jeho otec Miloš Štědroň za hudbu k inscenaci Leoš aneb Tvá nejvěrnější, kterou v režii a úpravě Vladimíra Morávka připravilo brněnské Divadlo Husa na provázku.

Dramatickou soutěž vyhrálo spílání divadlu

Pravidelnou součástí Cen Alfréda Radoka je i soutěž o nejlepší původní divadelní hru. Letos porota posuzovala 59 textů (sedm z nich ze Slovenska) od 53 autorů (jejich jména jsou odtajněna až po hlasování, soutěž je anonymní). Porotci se rozhodli první místo udělit Miloslavu Vojtíškovi, píšícím pod pseudonymem S.dCh, za Zátiší ve Slovanu; druhé Vladimíru Moresovi za Psoriázu. „Předně bych chtěl poděkovat porotě. Nečekal jsem, že je tak bezpředsudečná, protože ta hra neobsahuje v podstatě nic jiného než spílání divadlu a hercům,“ přiznal vítěz.

Bronz náleží hře Slyšení Tomáše Vůjtka, jehož drama S nadějí, i bez ní, inspirované životními osudy vdovy po popraveném prvním tajemníkovi Komunistické strany Československa Rudolfovi Slánském, se dostalo do nominací letošních Radoků. A to ve dvou kategoriích (inscenace roku a nejlepší ženský herecký výkon). Je zajímavé, že tato hra zvítězila v anonymní dramatické soutěži za rok 2009.

Loni ji nastudovala ostravská Komorní scéna Aréna, a i když zůstala bez Radoka, odnáší si mimořádnou Cenu Hvězd na vrbě, která byla udělena teprve potřetí v historii ocenění. Určena je inscenacím, jichž si kritika všimla se zpožděním, a přesto pro ně houfně hlasovala. Jméno získala podle první takto oceněné inscenace, již zařadilo do programu brněnské HaDivadlo na sklonku roku 1992.

Vítězný text otiskne časopis Svět a divadlo, příspěvky do dramatické soutěže jsou také zpřístupněny na stránkách Cen Alfréda Radoka. Zvláštní cenu uděluje ČRo 3 - Vltava, oceněnou hru (letos jí je Domeček Petra Michálka) uvede v rozhlasové verzi.

K Cenám Alfréda Radoka se vrátí i Česká televize, která 20. března ve 22:50 na ČT2 odvysílá dokument o vítězích 21. ročníku.

Vydáno pod