
Výstava Království za koně
„Název výstavy v sobě obsahuje nejen téma koně a jezdce, ale i motiv moci a nárok vlády,“ uvedla manažerka galerie Ivana Panochová. Nejnovější fotoreportérské práce, oceněné na domácích i zahraničních soutěžích, představují fotoreportér ČTK Roman Vondrouš, Milan Křiček a Radek Kalhous. Historii parforsních honů v Pardubicích dokumentují dobové snímky Josefa Pírky, zapůjčené ze sbírek Hipologického muzea ve Slatiňanech.
Sochu zastupuje několik současných tvůrců. „Výrazně dynamičtí jsou koně Michala Gabriela, v Pardubicích uvidíme variantu tří koní s jezdcem z laminátu a burských ořechů. Sochařka Paulina Skavová je výtečná jezdkyně, na výstavu zapůjčila model své vlastní kobylky Farby a Sněhurku, houpacího koně v podobě sexy oblečené ženy,“ uvedla dále Panochová. Plastiky vystavují také Monika Havlíčková, Petr Novák nebo Ladislav Vlna.
Burget nebo Vacátko
Michal Burget maluje bitevní scény s nadhledem až komiksovým, s oblibou mísí romantiku s kritikou. Na monumentálních plátnech mobilizoval Blanické rytíře a do malebné české krajiny umístil jezdecký pomník Jana Žižky. Obrazový seriál Milana Langera a Jindřicha Maxe Pavlíčka je věnován spisovateli detektivních příběhů z dostihového prostředí Dicku Francisovi a jeho překladatelce, pardubické rodačce, senátorce Jaroslavě Moserové.
Nejslavnějším malířem koní minulosti v Čechách byl Ludvík Vacátko (1873 až 1956). Jeho oblíbenými motivy bylo plavení koní, mužské akty na koni, portréty na koních, zvěř a bitevní scény. Portrétoval také prezidenta Tomáše Garrrigua Masaryka na koni. Jeho plátna galerii zapůjčilo Regionální muzeum v Kolíně. Výstava potrvá do 2. listopadu.