Galerie:
Veletržní palác byl za první republiky centrem obchodu, po válce zde sídlily firmy, které obchodovaly se zahraničím, třeba Tuzex nebo Strojimport. 14. srpna 1974 ale palác zničil požár a z budovy zbylo jen torzo. Mělo být zbouráno, k demolici nakonec nedošlo. „Prověřovaly se různé možnosti: terminál aerolinií, obchodní centrum, úřadovny národního výboru, poliklinika, koleje, ten palác se krájel jako dort,“ popisuje diskuse o využití zcela zničené stavby autor aktuální výstavy Jiří T. Kotalík.
Po mnoha sporech nakonec palác získala Národní galerie, proměna torza jedné z prvních pražských funkcionalistických staveb ve výstavní prostory trvala více než dvě desetiletí, místo pro umění se z ní stalo až v roce 1995. Jiří Sozanský se do uzavřeného Veletržního paláce dostal deset let po požáru na pozvání autora rekonstrukce, architekta Miroslava Masáka. Své aktivity už tehdy soustředil do neobvyklých míst a prostorů, kupříkladu do Malé pevnosti v Terezíně nebo do likvidovaného města Most.
„Několik let byla zahalena igelitovými celtami, v naprostém tichu, nic se tady nedělo, žádné známky života, působila jako prapodivné momento,“ vzpomíná Sozanský na dojmy z budovy. „Od prvního momentu, kdy jsem do domu vstoupil a prošel si ho, jsem jím byl prostě fascinovaný,“ přiznává. Genius loci jej inspiroval k výtvarnému projektu spojenému s performancí, poloutajené akce se natáčely, nejprve ve spolupráci s Evaldem Schormem, později s kameramanem a dokumentaristou Jaroslavem Kučerou. Videoprojekce jsou součástí aktuální výstavy.
Inspirací byl Sozanskému Orwellův román 1984, který se k němu dostal v samizdatovém překladu. „Orwell formuloval to, co jsem věděl matně a čemu dobře rozuměl každý, kdo měl nějakou zkušenost s represivním aparátem tehdejšího režimu - stísňující realitu normalizace. Když se po převratu otevřely archivy bezpečnostních složek, zjistil jsem, že vlastně popsal, co se tu odehrávalo v padesátých letech a o čem jsem měl tehdy jen dílčí informace,“ vysvětlil výtvarník.
Opuštěná budova svou atmosférou stísňujícímu pocitu z orwellovského tématu dobře odpovídala. „Apokalyptická ruina se zkrouceným železem, mrtvými holuby a zatopenými sklepy,“ doplnil historik umění Jiří T. Kotalík, autor současné Sozanského výstavy. Tu výtvarník věnoval kurátorově otci Jiřímu Kotalíkovi, jehož byl žákem a který se ve funkci ředitele Národní galerie (1967–1990) „významně zasloužil o znovuvzkříšení Veletržního paláce pro službu umění“.
Původní Sozanského projekt, jenž tehdy nemohl být veřejně prezentován, na výstavě dokreslují fragmenty zachované dokumentace projektu rekonstrukce z roku 1984 a doplňují Sozanského malby, fotokoláže a plastiky, odkazující nejen k Veletržnímu paláci, ale i šířeji k orwellovskému tématu totality. Mezi exponáty je například model památníku obětem totalitních režimů, který Sozanský nikdy neměl v úmyslu realizovat. Jeho základ tvoří skelet vyhořelého Veletržního paláce.

40 let od požáru Veletržního paláce
V zrekonstruované budově začíná 1984 - rok Orwella 22. října a potrvá do 8. února příštího roku. Je součástí čtyřicátého výročí požáru Veletržního paláce a zahrnuje i doprovodný program, od projekcí filmů FAMU z 80. let po diskuse s historiky.