Hra britského dramatika Petera Shaffera měla premiéru před pětatřiceti lety, před třiceti lety byla poprvé uvedena filmová adaptace od Miloše Formana, za niž získal osm Oscarů. Téměř detektivní příběh o příčinách smrti nejslavnějšího klasicistního skladatele pojal Shaffer jako srážku génia s průměrností. Na Vinohradech ale spolu soupeří dva úspěšní a nadaní umělci, z nichž ten o něco méně talentovaný genialitu svého profesního soka neunese.
„Salieri nebyl zdaleka průměrný, byl dost nadprůměrný - a mezi nadprůměrností a genialitou je třeba jen milimetr, ale je tam,“ říká o svém soupeři divadelní Amadeus Ondřej Brousek. Mimochodem všechny Mozartovy skladby hraje při představení naživo. „Salieri je úspěšný, kultivovaný, vzdělaný člověk s velkým sex-appealem. Akorát to, co Mozart vytvoří levou rukou někde u kulečníku v hospodě, on musí vysedět a protrpět,“ dodal režisér vinohradské inscenace Martin Čičvák.

V Divadle na Vinohradech hraje Amadeus
V roli Salieriho se představí Jiří Dvořák, který před šestnácti lety hrál stejnou roli v nastudování Shafferovy hry v brněnském Městském divadle. „Nechtěl jsem ho hrát prvoplánově jako zlého člověka, ale on jako jediný Mozarta slyší a ví, že je geniální. Zápasí spíš sám se sebou než s ním,“ podotkl Dvořák.
Zničili Mozarta Salieriho intriky a závist? Byl otráven? Shafferova hra je založena jen na fámách, pro jejichž potvrzení neexistují žádné důkazy. Přesto právě díky ní se Salieri stal vlastně také nesmrtelným - i když ne díky své hudební genialitě, ale jako Mozartův žárlivý nepřítel. Na prknech vinohradského divadla se poprvé potkají 8. listopadu.
Shafferova Amadea - pro srovnání - mají na repertoáru aktuálně i v brněnském Divadle Husa na provázku. V režii Vladimíra Morávka si konkurují Miroslav Donutil jako Salieri a jeho syn Martin v roli Mozarta.