Paliva v Česku od minulého týdne dál zdražila

Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu opět zdražily. Litr nejprodávanějšího Naturalu 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 26,73 koruny, před týdnem byl o 25 haléřů levnější. Nafta zdražila o 20 haléřů, za litr teď řidiči dají průměrně 26,43 koruny. Podle údajů společnosti CCS, která ceny sleduje, je benzin o 6,61 koruny na litru levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 5,96 koruny na litru více.

Ceny pohonných hmot rostou pátý týden po sobě, předtím od poloviny ledna klesaly. Počátkem května se tak průměrná cena u benzinu i nafty dostala na mnohaletá minima pod 26 korunami. Natural 95 byl v té době nejlevnější od dubna 2009, diesel od dubna 2016.

Nejlevnější benzin nyní natankují řidiči v Zlínském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 26,29 koruny. Nafta vychází nejvýhodněji v Královéhradeckém kraji, kde ji čerpací stanice nabízejí v průměru za 25,96 koruny za litr.

Naopak nejdražší paliva mají pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 27,75 koruny, nafta se tam tankuje za 27,57 koruny za litr.

Zdražování paliva by mohlo přibrzdit, míní analytici 

Růst cen pohonných hmot v Česku se ale chýlí ke konci, domnívá se analytik Czech Fund Lukáš Kovanda. Podle něho se totiž investoři obávají druhé vlny pandemie, která by vedla k opětovnému poklesu světové poptávky po strategické surovině, a tak zlevňuje ropa.

„Počet nakažených 'pekingskou variantou' onemocnění covid-19 se přehoupl přes 150 a úřady od včerejška v postižených oblastech čínské metropole uzavřely školy. Nákaza už ochromila také letecký provoz v Pekingu, když včera bylo zrušeno zhruba sedmdesát procent plánovaných odletů. Nová vlna nákazy se objevila také v Japonsku a na Novém Zélandu. A letecká doprava je klíčovým hybatelem globální poptávky po ropě,“ vysvětlil Kovanda. 

Znatelné zdražení pohonných hmot v Česku z uplynulých sedmi dní tak v nadcházejícím týdnu podle něho zvolní. Zdražení ropy na světových trzích totiž není takové, aby opodstatnilo  cenové nárůsty pohonných hmot v Česku, míní.

„Tuzemské čerpací stanice ve světle opětovně zesílené poptávky, důsledku návratu ekonomiky k běžnému provozu, navyšují své marže, protože řada z nich během vrcholné fáze koronakrize 'krvácela' a potřebuje se finančně zahojit. Silný konkurenční tlak jim ale nedovolí dále svoji marži markantně navyšovat, takže pokud nedojde k obnovení cenového růstu ropy, do konce června zdražování pohonných hmot ustane,“ říká Kovanda.

Ani podle analytika Purple Trading Štěpána Hájka se motoristé dalšího zdražování pohonných hmot nemusejí obávat. „Růst ceny ropy se stabilizoval, což je způsobeno stále aktivním přebytkem ropy na trhu, ale také nervozitou z druhé vlny pandemie koronaviru, která by mohla opět vrátit do ekonomik některé restrikce,“ souhlasí Hájek.

Dalším faktorem je podle něj ale i strach z cestování, což má ohromný dopad na poptávku po ropě a její deriváty. „Zároveň za posledních několik týdnů výrazně posílila koruna k americkému dolaru, což by mělo dovážené pohonné hmoty spíše zlevňovat,“ podotkl Hájek.

V příštím týdnu tak lze podle analytiků očekávat zdražení maximálně do deseti haléřů na litr paliva. „Se začátkem prázdnin by měly proto jak benzin, tak nafta stále stát méně než 27 korun za litr. O prázdninách pak nelze vyloučit pokles cen hlouběji pod úroveň 27 korun, zejména pokud se druhou vlnu nákazy nepodaří potlačit,“ konstatuje Kovanda.

Řidiče tak podle něho patrně čeká nejlevnější léto za skoro dvacet let, kdy za cestu do Chorvatska a zpět mohou ušetřit téměř tisíc korun.